שטייניץ מאותת לפישר: יש גבול לרכישות הדולרים

בשיחה עם עיתונאים בוושינגטון אמר שר האוצר: "יש עוד מרחב מסוים להעלות את יתרות המט"ח, אבל יש סכום מירבי. אפשר לקנות מאות מ' ד' ביום, אבל יש גבול למה שבנק ישראל יכול לעשות"

שר האוצר יובל שטייניץ מעביר היום (ה') מסר ברור מאוד לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר ומאותת כי הנגיד לא יוכל להמשיך עוד לאורך זמן ברכישות המט"ח, ללא אישורו של משרד האוצר.

"הנגיד לא ריבוני להחליט לבדו על גובה יתרות המט"ח ועליו להגיע להסכמות עם משרד האוצר", אמר היום שטייניץ בשיחה עם עיתונאים בוושינגטון, שם שוהה שטייניץ לרגל הכינוס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית.

בנק ישראל התערב היום באופן אגרסיבי בשוק המט"ח ורכש, לפי הערכות בשוק, כ-700 מיליון דולר לאחר ששערו של הדולר ירד מתחת ל-3.6 שקלים. מדובר בהתערבות היומית האגרסיבית ביותר של בנק ישראל מאז אוגוסט אשתקד, וזאת בזמן שהדולר שוהה בשפל שלא נראה מאז ה-10 באוקטובר 2008.

לפי נתונים שפרסם היום בנק ישראל, יתרות המט"ח של ישראל טיפסו לשיא של 66 מיליארד דולר בחודש אוגוסט, הודות לרכישות בנק ישראל ושערוך היתרות בשל התחזקות האירו והליש"ט. ואולם, שטייניץ מבהיר היום כי אין עוד מקום להגדיל את יתרות המט"ח באופן משמעותי. בנק ישראל הגדיל את יתרות המט"ח בכמעט 30 מיליארד דולר מאז חודש מארס 2008.

"יש עוד מרחב מסוים להעלות את היתרות, אבל יש סכום מירבי", אמר שר האוצר. "אפשר לקנות מאות מיליוני דולרים ביום, אבל יש גבול למה שבנק ישראל יכול לעשות".

שטייניץ הדגיש, כי עד עתה התנהלות בנק ישראל נכונה, אך אם קניות הדולרים יגיעו להיקף של עשרות מיליארדי דולר, "לא נוכל לעמוד בפרץ". הוא הוסיף, שבשלב זה יתרות מטבע החוץ הן ברמה קבילה; לדבריו, 60-70 מיליארד דולר הם רמה קבילה של רזרבות מטבע החוץ, אך סירב לומר מה הגבול, כלומר באיזו רמה גובה היתרות יתחיל להעיק על המשק.