עוד חברה ישראלית שנקברה ברומניה: כרמל רוצה הסדר חוב

קבוצת כרמל שבשליטת ז'ק בר, שהוא גם הבעלים של טמפו, קיבלה מבנק מלווה דרישה לתשלום מיידי של חוב בהיקף של 4 מיליון אירו

משבר הנדל"ן הנמשך ברומניה מוסיף להכות בחברות הנדל"ן הישראליות. קבוצת כרמל , העוסקת בבנייה למגורים ברומניה, קיבלה השבוע מכתב התראה מבנק מלווה, ובו דרישת תשלום מיידי של חוב בהיקף של כ-4 מיליון אירו. בעל השליטה (80%) בקבוצת כרמל הוא ז'ק בר - המחזיק גם בשליטה בחברת המשקאות טמפו תעשיות.

בתחילת 2007 הצטרף בר, בעיתוי שהתברר בדיעבד כאומלל, לגל היזמים הישראלים ששטף את רומניה. קבוצת כרמל הנפיקה בקלות רבה אג"ח בהיקף של 124 מיליון שקל, כפי שיהיה נהוג באותה תקופה, ורכשה ארבע חלקות להקמת פרויקטים למגורים באזור בוקרשט וקלוז'.

משבר האשראי שהגיע זמן קצר לאחר מכן הקפיא את מזרח אירופה ובמיוחד את רומניה, וגרם לשינוי בתוכניות היזמים. כעת מקימה כרמל פרויקט אחד בלבד (Green Vista) בהיקף של 253 יחידות דיור בשכונת פיפרה הנמצאת מצפון לבוקרשט. יתר הפרויקטים של החברה נמצאים בהקפאה, והבנקים מפעילים לחץ. הדיווח הנוכחי נוגע לפרויקט Hill-Top שבעיר קלוז'. ההשקעה רשומה בספרי החברה בשווי של 1.4 מיליון שקל בלבד.

לקראת מימוש הביטחונות

בחודש יולי הגיע מועד הפירעון של הלוואה שנטלה כרמל בגין הפרויקט, ומאז מתנהל מו"מ עם הבנק המלווה על הארכת מועד הפירעון של ההלוואה. הבנק דורש פירעון מיידי, ומזהיר שאם לא ייענו דרישותיו הוא עשוי לנקוט הליכי אכיפה לגבי הביטחונות שהועמדו לטובתו על פי תנאי הסכם ההלוואה (הקרקע של הפרויקט בשטח של 71 דונם וחשבונות בנק).

אם לא יחול שינוי בעמדת הבנק, ולא יושגו עמו הסכמות חדשות, עלולה כרמל להפחית את יתרת ההשקעה, מה שיעביר אותה לגירעון בהון העצמי. מצבה של החברה קשה כבר היום: היקף החובות מגיע לכ-150 מיליון שקל, מתוך זה אג"ח בהיקף של 93 מיליון שקל (יותר מ-60% מוחזקות על-ידי חברה בת) וההון העצמי נמוך מחצי מיליון שקל.

אין מקורות לתשלום האג"ח

לכרמל אין כמעט הכנסות, ואת המחצית הראשונה של השנה סיימה בהפסד של 15.4 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 25.3 מיליון שקל ב-2009. לחברה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת שלילי, בהיקף של 24.3 מיליון שקל, והיא הודיעה שאין בידיה מקורות נזילים לצורך התשלום הקרוב למחזיקי האג"ח - 10 מיליון שקל בחודש מאי הקרוב.

האג"ח של כרמל נסחרות בתשואת זבל של 30%, על רקע החשש מחדלות פירעון.

באסיפת האג"ח שהתקיימה בחודש שעבר נמסר למשקיעים שהחברה פועלת בכמה דרכים כדי ליצור מקורות תזרימיים: מכירת נכס בת"א, צמצום הוצאות הנהלה וכלליות, הלוואות מבנקים ברומניה, הכנסת שותף ומכירת אג"ח שבבעלותה. בסוף האסיפה הוחלט על הקמת נציגות לצורך ניהול מו"מ עם הנהלת החברה לגיבוש הסדר חוב.

קבוצת כרמל נסחרת כיום לפי שווי של 16 מיליון שקל בלבד, לעומת 94 מיליון שקל בשיא. בר שולט כאמור גם בטמפו משקאות הרווחית, חברה הנסחרת בשווי של 238 מיליון שקל, כך שמחזיקי האג"ח מצפים ממנו שיכניס את היד לכיס. בחודש שעבר הוא נחלץ לעזרת החברה, והתחייב להזרים מימון ביניים של עד 2 מיליון אירו עד סוף 2011, לצורך כיסוי ההוצאות השוטפות.