בזק מבקשת לערוך שימוע ציבורי לפני מתן רשיון לחח"י

בכך מצטרפת בזק למאבק של HOT נגד התוכנית ■ דורשת משר התקשורת והיועמ"ש לערוך שימוע ציבורי ולחייב את חברת החשמל ברישיון כללי שטומן בחובו חובה לשירות אוניברסלי

לקראת מתן רישיון לחברת החשמל להיכנס לשוק תשתיות התקשורת, כפי שמתכנן שר התקשורת משה כחלון לעשות בזמן הקרוב, ובמסגרת היערכותה של החברה למכרז לבחירת משקיע, מצטרפת חברת בזק להוט במאבק נגד התוכנית, ומבקשת לערוך שימוע ציבורי מקדים לפני שיינתן לה הרישיון.

בזק פנתה לכחלון ובקשה ממנו לעצור ולחשוב מחדש על הדרך שבה ניתן לחברת החשמל הרישיון ולדון בסוג הרישיון שתקבל.


בעקבות הפרסומים ב"גלובס" על המחלוקות במשרד התקשורת סביב סוג הרישיון שתקבל החברה, רישיון כללי או כללי ייחודי, ובעקבות התוכנית המתגבשת לפיה חברת החשמל תפרוס רשת סיבים אופטיים באחת הערים בישראל במסגרת של ניסוי שיווקי, הגיעה בזק למסקנה שזה הזמן לנסות ולגלות התנגדות יותר פעילה במאבק נגד הכנסתה של חברת החשמל לשוק התקשורת. בזק העדיפה עד עכשיו שלא להיאבק חזיתית בכניסתה של חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת (וכנראה מבינה עכשיו באיחור שזו הייתה טעות) ולהניח לחברת הוט להילחם עבורה את המלחמה.


בזק הסתפקה באמירות כלליות וניסתה להשפיע על המהלך בעיקר דרך שיחות עם שר התקשורת, תוך שהיא משכנעת את עצמה שהמיזם לא יתרומם מכיוון שלא תהיה לו היתכנות כלכלית ובסופו של דבר הממשלה, משרד התקשורת וחברת החשמל בעצמה יגיעו למסקנה שאין תנאים כלכליים שיאפשרו למיזם לרקום עור וגידים. אלא שככל שהחודשים עוברים, נוכחים כולם שעמוס לסקר, מנכ"ל חברת החשמל פועל בכל כוחו על מנת שהמיזם יתרומם והוא עובד על כך ברצינות רבה.


הנושא החם בתהליך הוא סוג הרישיון שתקבל חברת החשמל כאמור, כללי או כללי ייחודי. חברת החשמל נלחמת על מנת שתקבל רישיון כללי ייחודי משום שהוא לא מחייב פריסה אוניברסאלית בנקודת המוצא. כלומר, החברה לא מחויבת מראש לפרוס סיבים אופטיים (למרות שהיא ערוכה ומצוידת היטב לכך) בכל הארץ.

רישיון כללי ייחודי מאפשר לבעל הרישיון לספק שירות היכן שכדאי לו כלכלית, ולכן החברה מוכנה להתחייב שהיא תפרוס תשתיות בפריפריה במקביל לפריסת תשתיות באזור המרכז, העיקר שלא יחייבו אותה מראש ברישיון כללי.

עוד היא טוענת כי רישיון כללי ייחודי טוב למשקיעים שאמורים להיכנס לחברה, ואילו רישיון כללי ימנע מהם להיכנס למיזם משום שהוא יהפוך ללא כלכלי. טענה נוספת היא שהממשלה מחייבת אותה למכור שירותים רק למפעילים וחברות תקשורת ולא לצרכן הסופי, ומשכך לה אין שליטה על הביקושים. היא מוכנה להתחייב לתוכנית פריסה שתלווה לרישיון הכללי ייחודי, ובה יוצגו לוחות הזמנים לרישות כל אזור ואזור שבו תהיה דרישה לשירות מצד המפעילים.


עמדת הגורמים התומכים במתן רישיון כללי סבורים שהפריסה האוניברסאלית היא נשמת אפו של המהלך, שכן הממשלה היא זו שיוזמת את הצעד מתוך מטרות לאומיות חברתיות של הרחבת התחרות בעולם הפס הרחב והגברת ההשקעה בתשתיות תקשורת שטובה וכדאית מאד למשק. לכן לא ייתכן שגוף בסדר גודל של חברת החשמל, על כל המשמעויות והבעיות בהכנסתו לשוק של מונופול בעייתי, לא יחויב ברישיון כללי לפריסה אוניברסאלית שיכולה להתבצע על פני מספר שנים.


בזק כמובן מבקשת במכתב, שחברת החשמל תקבל רישיון כללי ותחויב בפריסה אוניברסאלית, משום שהיא מקווה שכך המיזם ייכשל משום שלא יימצאו לו משקיעים. החברה סירבה להגיב.