סורוס: "המערכת המוניטרית הגלובלית נמצאת בסכנת קריסה"

המיליארדר בוועידת קרן המטבע: דבקותה של סין בהצמדת המטבע שלה, היואן, לשער חליפין קבוע מול הדולר, מערערת את יציבות הכלכלה הגלובלית

המיליארדר ג'ורג' סורוס יצא אתמול (שבת) בהתקפה מוחצת על שני גורמים שמערערים, לדבריו, את יציבות הכלכלה הגלובלית: דבקותה של סין בהצמדת המטבע שלה, היואן, לשער חליפין קבוע מול הדולר, והתמקדות המפלגה הרפובליקנית בארה"ב בגירעון, התמקדות שבולמת את הבראת המשק האמריקני.

בפאנל בוועידת קרן המטבע והבנק העולמי בוושינגטון ובראיונות למגזין "אמרג'ינג מארקטס", "ניו יורק טיימס", BBC וכלי תקשורת אחרים , אמר סורוס, כי אי האיזון בסחר החוץ בין ארה"ב לסין נמצא בשורש חוליי הכלכלה העולמית.

לדבריו, הגדלת התמריצים הממלכתיים בארה"ב, כלומר הזרמת כספים פדרליים למשק, עשויה לתקן את המצב ע"י הגדלת ביקושי הצרכנים. הבעיה היא, שהמפלגה הרפובליקנית חוסמת ביעילות כל יזמה של ממשל אובמה להעביר חקיקת תמריצים בקונגרס.

"תמריצים נהפכו מילת גנאי בזירה הפוליטית; הפוליטיקה מכתיבה את המדיניות (הכלכלית)", אמר סורוס. לדבריו, "יש אי הבנה בסיסית כיצד פועלים השווקים הפיננסיים".

סורוס טוען, כי התמקדות הרפובליקנים בגירעון התקציבי מניעה את השיח הפוליטי העכשווי בארה"ב וזה "מזכיר, באופן מפחיד, את השיח הפוליטי בשנות ה-30", תקופת השפל הכלכלי הגדול, כאשר ממשל הובר ניסה לדחוף קיצוצים בתקציב כדי לצמצם את הגירעון במקום להזרים כספים למשק, כפי שהמליץ הכלכלן ג'ון מיינארד קיינס.

המיליארדר ציין, כי מנהיגים שמרניים, ובראשם קאנצלרית גרמניה, אנג'לה מארקל, והממשלה השמרנית החדשה בבריטניה, הצליחו להשליט את דעתם בפורום האחרון של G-20, קבוצת המדינות המתועשות, והתוצאה היא, שארה"ב, ומדינות אחרות בקבוצה, התחייבו לקצץ את גרעונותיהן ב-50% עד 2013.

"אני חושש שזה קונצנזוס שגוי, והוא מאיים לדחוף את הכלכלה הגלובלית לקיפאון ארוך הרבה יותר משנחוץ, מפני שאי-האיזונים שבשורש המשבר הפיננסי לא הוסרו", אמר סורוס בפאנל. "ארה"ב עדיין צורכת יותר מדי, וסין צורכת פחות מדי".

בראיונות ל"אמרג'ינג מארקטס" ול"ניו יורק טיימס" הזהיר סורוס, כי אם לא תינקט פעולה החלטית בשווקים הפיננסיים, "למערכת המוניטרית כולה נשקפת סכנת קריסה ומדינות אחרות (נוסף לסין) יידחפו למצב שבו יהיה עליהן להטיל פיקוח ממשלתי על שוקי ההון".

אך מעניין לציין, שלמרות הביקורת של סורוס על סין, הוא גילה הבנה למצבה וציין שיש צד חיובי בזהירות שנוקטת בייג'ין ביחס למטבע שלה, למרות הלחץ הגובר מארה"ב. "קפיצה של 20% בערך של היואן תגרום לפשיטות רגל רבות בתעשיות הייצוא הסיניות, ואלה יחוללו גלי פיטורים, התפתחות שתפגע במטרה של הגדלת הביקושים של הצרכנים הסיניים", אמר סורוס. הוא גילה הבנה לדברי ראש ממשלת סין, וון ג'יאבאו, שהזהיר בשבוע שעבר כי תיסוף מהיר מדי של הרנמינבי יגרום לתהפוכות חברתיות בסין.

"אבל הכלכלה הסינית תוכל לשרוד ייסוף בשיעור 10% לשנה, ותיסוף כזה יהיה הקלה עצומה לארה"ב ולמדינות מתועשות אחרות שנושאות בנטל אי-האיזונים במערכת הפיננסית.", הדגיש סורוס. "שוב אין מדובר רק בסכסוך בין ארה"ב לסין. שאר העולם, יפן, אירופה, מדינות מתפתחות, כולם מתקוממים נגד המצב".

הוא אומר, כי לסין נשקפת סכנה של אינפלציה, בגלל עליות שכר העובדים, ולארה"ב סכנה של דיפלציה. איזון המערכת הפיננסית יפחית את שני הסיכונים.

נראה שהלחץ הגובר על סין מתחיל לתת את אותותיו. נגיד הבנק המרכזי של סין, ז'ו שיאוצ'ואן, אמר ביום ו' בוושינגטון, כי הוא תומך בתיסוף המטבע הסיני, אך רק באופן הדרגתי.