שר האוצר הילדותי שלנו

לא מצאתי דרך אלגנטית לומר זאת: שטייניץ מתנהג כמו בן שש שלקחו לו את הצעצוע

רק 450 מטר מפרידים בין מלון פלומר ברחוב P בוושינגטון בו משתכן שר האוצר יובל שטייניץ בביקורו בכנס קרן המטבע, לבין מלון וושינגטוון מריוט שם שוהה נגיד בנק ישראל סטנלי פישר. חמש דקות הליכה בסתיו הנעים של וושינגטון מפרידות בין הנגיד לשר האוצר, אבל תהום עמוקה פעורה ביניהם. תהום שאותה יצר שטייניץ בהתנהלות ילדותית, קטנונית ולא חכמה.

בעימות הזה לא מדובר בכוחות שווים. פישר הוא מבכירי הכלכלנים בעולם, היום הוא קיבל את תואר נגיד השנה, שטייניץ הוא פוליטיקאי שהגיע לתפקיד שר האוצר כתוצאה מקונסטלציה פוליטית. שר אוצר בישראל מכהן בממוצע 11 חודשים, ופישר כבר החליף מאז נכנס לתפקידו חמישה שרי אוצר.

זה לא מפריע לשטייניץ, פילוסוף בהכשרתו, להתעקש למתוח ביקורת פומבית על פישר, להסביר מדוע הוא טועה בהעלאת הריבית, להגג לגבי מדיניות ההתערבות במט"ח, ובדרך לגרום נזק גדול, לעצמו ולמשק. אגב, חלופות הוא לא טורח להציג. זה לא ממש מפליא, שטייניץ הוא הרי פוליטיקאי שעסוק בעצמו, במה שייכתב עליו ובתדמיתו, אבל ניתן היה לצפות משר אוצר למידה כלשהי של אחריות.

מדוע כינס פישר מסיבת עיתונאים לפני כנס קרן המטבע בשעה ששר האוצר הוא ראש המשלחת, התבכיינו מקורבי שטייניץ לפני שבוע. האם הם לא יודעים שמסיבת העיתונאים הזו מתקיימת מדי שנה באופן מסורתי ערב נסיעת פישר לכנס? נראה שכן, אבל למה לתת לעובדות לבלבל אותנו.

את הבעיה תמצת בבהירות הנגיד לשעבר יעקב פרנקל: "אם אני הייתי חולה, הייתי מעדיף שהרופאים שמטפלים בי לא יהיו חלוקים בדעתם, ואם כן, שלא ינהלו את הוויכוח מעל שולחן הניתוחים".

בשיחות פנימיות מסביר שטייניץ, ש"זכותי להביע את דעתי וגם הנגיד מתח ביקורת על מהלכים שעשיתי". נו, באמת, זה טיעון של ילד בכיתה א', "הוא התחיל". ומה זה "זכותי"? אתה שר האוצר, מר שטייניץ. לא ילד. וחוץ מזה, מי מפריע לך להביע את דעתך? אבל למה לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ?

שבו, תדברו

אין דרך נעימה להגיד את זה. יובל שטייניץ, שר האוצר של ישראל, מתנהג כמו בן שש שלקחו לו את הצעצוע. לגיטימי שיש לך ביקורת על מה שעושה הנגיד, שב איתו, תדברו. מדוע צריך לתדרך את העיתונות ערב החלטת הריבית שאסור להעלות אותה? וגם טקטית זה לא חכם. למה ציפה שטייניץ? שפישר יעבור לדום ולא יעלה את הריבית רק כי שר האוצר אמר?

לא פלא שבמערכת הבנקאית שטייניץ הפך לחוכא ואיטלולא. לא ממש סופרים אותו, לא ממש מתייחסים אליו ברצינות. "לא נעים, אבל שר האוצר שלנו הוא בדיחה", אומר בנקאי בכיר ומנוסה.

המצאת התקציב

דוגמה לכך היא היאחזותו של שטייניץ בתקציב הדו-שנתי. בכל הזדמנות שטייניץ מציג את התקציב הדו-שנתי כהישג כלכלי מהשורה הראשונה. בכל מפגש איתו, בכל שיחה או נאום שהוא נושא, עולה עניין התקציב הדו-שנתי לפחות ארבע פעמים לצד סופרלטיבים שהוא חולק לעצמו על ההמצאה הגאונית. "אולי נציג את מועמדותו לפרס נובל לכלכלה", אומר בסרקזם בנקאי שיצא לו להכין כמה וכמה תקציבי מדינה.

ועניין לסיום - המדיניות של פישר בעייתית, זה לא סוד. "פישר עלה על גב הנמר וקשה לי לראות איך הוא יורד משם", אומר לנו מנכ"ל בנק גדול. פישר פועל תחת אילוצים ומגבלות ומנסה להוציא את המיטב. אבל במקום לתמוך, לסייע ולפעול יחד או להציג חלופות למדיניות של פישר, שטייניץ עסוק בלמתוח ביקורת על בנק ישראל, לתקוף את הנגיד ולנסות לגזור קופון פוליטי. במקום לשלב ידיים עם פישר, במקום לתמוך באמצעות מדיניות פיסקאלית ומדיניות מיסוי בצעדים שמוביל פישר, שטייניץ עסוק במריבות קטנוניות. "מאז ביבי לא היה שר אוצר שמבין, אז הנה עוד אחד", אומר אחד הבנקאים אומר בטון רגוע. "ממילא הם מתחלפים מהר".