גפני מאיים במשבר קואליציוני: "מחירי הדירות - בלתי נסבלים"

יו"ר ועדת הכספים: "מחירי הדיור בלתי מתקבלים על הדעת והמדינה יוצאת מהמחויבות שלה" ■ מירי רגב לאוצר: "עד ינואר מיצאו פתרון למצוקת הדיור!" ■ איתן כבל: "הממשלה מנוולת"

עוד דיון סוער בנושא מצוקת הדיור התקיים היום (ב') בוועדת הכספים של הכנסת, בנוכחות מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מנהל מינהל מקרקעי ישראל, וסגן הממונה על התקציבים באוצר.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, איים בפתח הדברים במשבר קואליציוני ואמר, כי "נושא הדיור הוא אלמנטרי וזה בלתי מתקבל על הדעת שהמדינה תצא מהמחויבות שלה בעניין הדיור. לזוגות צעירים אין יכולת לקבל קורת גג, להוציא עשירים במגדלים במרכז תל אביב. אצלנו זה הולך למשבר בסיעה".

ח"כ מירי רגב קראה בדיון לירון ביבי, מנהל מינהל מקרקעי ישראל "ראש מינהל מספסרי ישראל" ואמרה כי "הגיע הזמן שאנחנו כמדינה נפגין סולידריות כלפי אלפי אזרחים, זוגות צעירים, נכים, וסטודנטים שגרים בשכירות במרתפים. אנחנו עוסקים בתמלוגים לגז, במקום לעסוק בתמלוגים לעם. תחזירו את הכסף הזה לציבור".

לדברי רגב, בהרבה מקרים, "שני בני הזוג עובדים ולא מסוגלים לשכור דירה או לקנות דירה. אריאל שרון בנה 100 אלף יחידות דיור בשנתיים, כי הוא לא סיפספר בקרקעות. לא יכול להיות שנהיה חותמת גומי לאוצר. חייבים פתרון יצירתי. צריך פטור ממע"מ או דחייה, או סבסוד משכנתא, העיקר שיהיה סבסוד של 100 אלף שקל עד 150 אלף שקל לדירה. אנחנו לא נעמוד חסרי אונים מול ציבור הבוחרים, שיש להם בעיה אמיתית". רגב קראה למצוא פתרון למצוקת הדיור עד ינואר, ואמרה כי שר האוצר העביר לה מסר שהוא מעוניין למצוא פתרון.

"הממשלה מנוולת בהתנהלותה"

ח"כ איתן כבל כינה את הממשלה "מנוולת בהתנהלותה בנושא הבנייה לזוגות צעירים". הוא הוסיף: "שאף אחד לא יתחבא מאחורי מנהל מינהל מקרקעי ישראל - יש ממשלה שמכהנת שנה וחצי, אבל לא עושה דבר וחצי דבר מעבר למילים".

בדיון, הציעו חברי הכנסת חיים אורון וכרמל שאמה להעלות את המס על רכישת דירה שניה ובכך להקטין את הביקוש ועליות המחירים שיוצרים משקיעי הנדל"ן. לדברי ח"כ אורי אורבך, "הזוגות הצעירים מתחרים עם המשקיעים. יש לעשות מבצע חירום של דירות שניות ושלישיות ולשחרר אותן מהמשקיעים".

עוד בדיון, קבל מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מרדכי מרדכי, על כך שגלגלי התכנון אינם פועלים מהר מספיק: "רוצים שנשווק קרקעות, אבל אין מספיק תכנון זמין אמיתי. יש לנו קשיים עם רשויות מקומיות שדורשות מוסדות ציבור, ובצדק".

ביבי הזכיר לחברי הוועדה את תכנית המתאר הארצית תמ"א 35 שלפיה לא יהיה תכנון במרכז הארץ, וכי רק לאחרונה קיבלה הממשלה החלטה להסיר את ההקפאה על תכנון במרכז הארץ. גפני תקף את ביבי ושאל: "מדוע אתה מחזיק קרקעות כשיש כזה משבר במדינה?"

לדברי ביבי, "אין קרקע מתוכננת במרכז הארץ שהיא זמינה לשיווק שלא יצאה לשיווק. יותר מזה, גם קרקע שהיתה תקועה אנחנו מאיצים, כדי להביא אותה את השוק. אני לא מכיר מנגנון שבו אנחנו נשב ונחלק קרקעות. במכרז, קבלנים מציעים מחיר. מחיר המינימום במרכז הוא 50% מהערכת שמאי, או 15% בפריפריה. לצערי, בשנה וחצי האחרונות, אנחנו מקבלים 100% מהערכת השמאי וצפונה".

שרון גמבשו, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמר בסיכום הישיבה כי בשנה האחרונה "הממשלה מדברת בקול אחד בכל מה שצריך לבצע על מנת להתמודד עם עליית מחיר הדירות. צריך לזכור שבתחילת העשור היתה ירידת מחירים, ועכשיו יש תיקון שמשכיח את הירידות הגדולות. בפועל, היו בעשור האחרון עליות מחירים שנתיות ממוצעות של 2% עד 3%. הנושא מאד מטריד את הממשלה".