פורום G-30 יוזם: רפורמה פיקוחית חדשה במערכת הפיננסית

פורום ה-G-30 הציג אמש במהלך כנס קרן המטבע הבינלאומית את הרפורמה ■ יו"ר G-30, יעקב פרנקל: "תפקיד הרגולטור לפזר את המסיבה בדיוק כשמתחיל להיות שמח"

פורום ה-G-30 הציג אמש (א') במהלך כנס קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון, רפורמה פיקוחית חדשה במערכת הפיננסית. הרפורמה הנוכחית משלימה את באזל 3 בהבטים הרחבים יותר של יציבות מערכתית ועוסקת בכלים הנדרשים להבטיח את המאקרו-יציבות Macro prudential), כלומר את עמידות המערכת הפיננסית למשברים כמקשה אחת ולא בחוסן של מוסדות פיננסיים ספציפיים.

רוג'ר פרגוסון, ראש צוות העבודה ב-G-30, אמר על הרפורמה "התמקדות במוסדות ספציפיים נעדרת הקשר מערכתי הנדרש כדי להבטיח את היציבות הפיננסית הכוללת". פרגוסון לשעבר סגן יו"ר מועצת הנגידים של הפד, עומד כיום בראש TIAA-CREF מקרנות הפנסיה הגדולות בארצות הברית, המנהלת מעל 400 מיליארד דולר.

בראש קבוצת ה-G-30 עומד פרופ' יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל. בצוות שהכין את הרפורמה היו חברים גם חיימה קאראונה, לשעבר נגיד הבנק של מקסיקו וכיום מנכ"ל ה-BIS ופול טאקר, המשנה לנגיד הבנק המרכזי הבריטי (BOE) וכאמור בראשו עמד רוג'ר פרגוסון.

במסגרת תפיסת המאקרו יציבות שתאומץ כסטנדרט מחייב, נדרשים הרגולטורים לפעולה כדי למנוע משברים ולנקיטת פעולות מונעות תוך דגש על משמעת שוק והתמקדות בפרמטרים כמו מינוף, נזילות, הון, והרחבת האשראי.

ב-G-30 מפרטים את הפרמטרים: מינוף דרך דרישות הון גבוהות יותר כמפורט בתקנות באזל 3, מבחני לחץ, דרישות להגדלת ההון בזמן גיאות וניטור של רמת המינוף הכוללת. הבטחת נזילות נדרשת דרך יחסי נזילות לטווח קצר וארוך והכנסת הנזילות כפרמטר בשיקולים של חברות.

לגבי האשראי מציינים כי מניעת הרחבת אשראי מוגזמת ויחסי מינוף מסוכנים על ידי התאמות נדרשות של פרמטרים כמו LOAN TO VALUE והגדרת רמת מינוף בעייתית מערכתית. עוד מפרטים את פרמטר הפיקוח ומציינים כי בניית תשתית פיקוח בראייה כוללת שתזהה בעיות שוק.

פרנקל: "הרגולטור צריך לקבל מנדט"

"טיפול מאקרו יציבותי יהיה משתנה מפתח ביציבות המערכת הפיננסית בשווקים בעתיד וביצירת מערכות עמידות יותר לזעזועים", אמר פרגוסון. עוד הוסיף כי התפיסה המאקרו יציבותית לוקחת את הדיונים שנערכו בשנים האחרונות, את לקחי המשבר ואת באזל 3, עושה סינתיזה והופכת אותם ליעדי מדיניות וכלים ספיציפיים".

פרגוסון הוסיף כי "ליציבות פיננסית יש ענין רב לציבור, אבל לא תמיד כשאנחנו משתמשים בכלים רגולטוריים, הציבור מבין מה קורה ויש שאלות מדוע ולמה. הבעיה אינה בזמן משבר אלא בזמנים טובים כשכולם אופטימיים ואז נדרש לקבל החלטות קשות שאינן תמיד פופולריות ולהרגיע את הכלכלה".

לדברי פרנקל, "תפקיד הרגולטור הוא להיות זה שמפזר את המסיבה בדיוק כשמתחיל להיות שמח", "לכן הרגולטור צריך לקבל מנדט וגיבוי מהמערכות הפוליטיות גם לנקיטת צעדים קשים"הוסיף פרנקל.

יצוין כי בנק ישראל מיישם גישה זו כבר כמה חודשים וכאשר ננקטו צעדים לקירור שוק הנדל"ן, הוגדר המהלך בפיקוח על הבנקים כצעדי מאקרו-יציבות.