הקבלנים: בניית דירה נגררת 3-4 שנים כי אין עובדים זרים

לפי נתוני הלמ"ס שמפרסמים היום הקבלנים, מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בישראל ושבנייתן הסתיימה מסתכם ב-410 בלבד ■ נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל: "אנחנו לא מצליחים להדביק את קצב המכירות"

בשעה ששר הפנים, אלי ישי, ממשיך במאבק חסר פשרות וקשוח בעובדים הזרים בישראל, קבלני הבנייה מתחילים לקונן על היעדר "עובדים מקצועיים זרים" ומפרסמים הודעה לעיתונות, שמטרתה לחץ על קובעי המדיניות בעניין זה.

לפי נתוני הלמ"ס שמפרסמים היום הקבלנים, מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בישראל ושבנייתן הסתיימה מסתכם ב-410 בלבד. למספר המבהיל הזה מצורף מיד ציטוט תואם מנשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל: "המחסור בעובדים מקצועיים אינו מאפשר לנו להדביק את קצב המכירות רוב רובן של הדירות החדשות שקונים היום הרוכשים הן דירות 'על הנייר' שיסופקו לרוכשים רק לאחר 3 או 4 שנים מיום הרכישה".

לפי נתוני הלמ"ס שמציגים הקבלנים, נכון לסוף אוגוסט 2010 מלאי הדירות הלא מכורות עמד על 9,370 אך מתוכן 8,960 דירות היו דירות בשלבי בנייה שונים ורק 410 דירות כאמור הן דירות שבנייתן הסתיימה.

הקבלנים משווים את הנתונים הללו לנתוני 2005, שבה עמד מלאי הדירות הלא מכורות עמד על 11,000 דירות, מהן כ-900 דירות שבנייתן הסתיימה. לפי הקבלנים, הארכת משך הבנייה הממוצע כתוצאה מהמחסור בעובדים מקצועיים גרמה לכך שתוך חמש שנים ירד מלאי הדירות שבנייתן הסתיימה בכ-55%.

התאחדות הקבלנים מתייחסת בהודעתה גם להארכת שך הזמן הממוצע של בניית דירות חדשות. על פי נתוני משרד השיכון, בסוף שנת 2009 משך הבנייה הממוצע של דירה חדשה עמד על 26.3 חודשים (30.8 חודשים בבנייה ציבורית). ב-2008 עמד הנתון על 25.3 חודשים, וב-2007 על 24.2 חודשים.

נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל מתייחס לנתונים ומציין כי לאור עליית מחירי הדירות והמחסור ההולך ומחריף בדירות חדשות הממשלה צריכה לפעול באופן מיידי להגדלת התחלות הבנייה וכחלק בלתי נפרד מכך להגדלת מספרם של העובדים המקצועיים בענף.

לפי בובליל, "ישנו מחסור חמור בעובדים מקצועיים לעבודות הרטובות. המכסה שנקבעה בהחלטת הממשלה עומדת על כ-8,000 עובדים מקצועיים זרים בענף הבניה, ובפועל מועסקים פחות מ-6,500".

בובליל קורא למשרד הפנים לסייע ולפתוח את השמיים להשלמת מכסת עובדים מקצועיים זרים כפי שנקבע בהחלטת הממשלה.