מערכות סולאריות: תבוטל דרישה המביאה להעדפת חברות זרות

נפתרה המחלוקת בין משרד התשתיות לרשות החשמל שעיכבה אישור מאות רישיונות ■ נימוקי ההחלטה: תבטל העדפת חברות זרות ותביא להוזלת עלויות ליזמים

נפתר הפלונטר שעיכב אישור רישיונות להתקנת מערכות סולאריות בינוניות לייצור חשמל. מליאת רשות החשמל אישרה אתמול ברוב קולות את ההצעה לבטל את הסעיף המחייב את המתקין לעבוד עם קבלן (EPC) בעל ניסיון קודם בחיבור מערכות סולאריות בינוניות (בעלות הספק 630 קילו-ואט ומעלה) למתח גבוה. ההצבעה באה בתום שימוע ציבורי שנערך על-רקע מחלוקת בנושא בין משרד התשתיות לרשות החשמל.

משרד התשתיות ביקש לשנות את הסעיף בנימוק שהוא מהווה חסם בפני חברות ישראליות, שכן עד היום לא הותקנו בישראל מערכות סולאריות כאלה ולכן רק חברות זרות יוכלו לבצע את ההתקנה. במשרד ציינו כי בישראל ישנן חברות רבות בעלות ידע הנדסי בחיבור מערכות לרשתות מתח גבוה.

בנוסף העריכו כי החברות הישראליות יגבו תעריפים נמוכים יותר עבור עבודתן, והדבר יוביל בסופו של דבר להוזלת העלויות ליזמים. ברשות החשמל התנגדו לשינוי התקנה בנימוק שההחלטה התבססה על שיקולים מקצועיים.

בין היזמים היו כאלה שהתנגדו לשינוי, בין היתר, בנימוק שהם כבר חתומים על הסכמים עם ספקים זרים. כמו כן נטען, כי השינוי בדיעבד של ההסדרה פוגע בוודאות העסקית בתחום.