הסדר טיעון: אדם הורשע בסיוע להתאבדות של אשתו

עפ"י ההסדר, אלכסנדר גרינברג ירצה 20 חודשי מאסר בגין סיוע להתאבדותה של אשתו דיאנה‏

אלכסנדר גרינברג, שניסה לשים קץ לחייו יחד עם אשתו, הורשע הבוקר (ג'), על-פי הודאתו, בעבירה של סיוע להתאבדות. בהסדר הטיעון שהוצג הבוקר בבית משפט המחוזי בבאר-שבע, הסכימו הפרקליטות והנאשם לעתור במשותף כי יוטל עליו עונש של שנתיים מאסר בפועל בגין הרשעתו.

‏כתב האישום שהוגש כנגד גרינברג בנובמבר 2009 היה תקדימי ועורר הדים רבים, לא רק עקב הסיפור האנושי הקשה, אלא משום שהיה הראשון שהוגש בגין עבירת הסיוע להתאבדות נגד אחד מבני-הזוג ששרד את ניסיון ההתאבדות.

זוהי הרשעה שנייה בסך-הכול בעבירת הסיוע להתאבדות בישראל. ההרשעה הראשונה בעבירה זו ניתנה בראשית שנות ה-90 ועסקה בפרשה שעיקרה המתת חסד של אישה את בעלה (ע"פ 6568/93 קרוגולץ נ' מ"י). בפרשת קרוגולוץ דובר באישה שהעבירה לבעלה החולה כוס עם רעל על-פי בקשתו, על מנת להפסיק את סבלו. בית המשפט המחוזי בירושלים גזר על האישה 3 שנות מאסר בפועל, אך בערעור לעליון הופחת עונשה ל-18 חודשי מאסר.

וודקה וכדורי הרגעה

ראשיתה של הפרשה הנוכחית באוקטובר 2009, בדירתם של בני-הזוג אלכסנדר גרינברג ואשתו דיאנה בערד. בני-הזוג, בשנות ה-30 לחייהם, החליטו לשים קץ לחייהם בשל חובות. הם תכננו לעשות זאת באמצעות שתיית וודקה ביחד עם נטילת כמות גדולה של כדורי הרגעה.

‏על-פי כתב האישום, בני-הזוג שתו כמות גדולה של אלכוהול לפני שאזרו אומץ ליטול את הכדורים שימיתו אותם. בשלב מסוים, כתוצאה מהשתייה המרובה חש הבעל בחילה וניגש להקיא בחדר השירותים. כששב לסלון אמר לאשתו כי הוא מעוניין לדחות את המעשה למחר, אך היא מסרה לו כי כבר בלעה את הכדורים שלה. לאחר ששמע זאת, כך על-פי כתב האישום, בלע גם הבעל את הכדורים שלו, ושניהם נרדמו.

‏בכתב האישום צוין כי בבוקר שלמחרת התעורר גרינברג כרגיל ואף הכין לעצמו אוכל, אך בשלב מסוים הבחין באשתו ששכבה עם עיניים פקוחות כשקצף יוצא מפיה, והתקשר לאמו. מיד לאחר מכן נטל מנה נוספת של כדורים והתעלף. צוות מד"א שהגיע מאוחר יותר לדירה קבע את מותה של האישה. אלכסנדר שרד.

פרטים מחשידים

‏במהלך החקירה, וככל שהיא העמיקה, התגלו פרטים מחשידים שהצביעו על כך שהיו לבעל סיבות לרצות במותה של האישה. בין היתר התפרסמו ידיעות שלפיהן במהלך חקירתו התעניין גרינברג האם עם מות אשתו יימחקו חובותיהם. מכתב האישום אף עולה כי הבעל תיעד את גסיסתה של אשתו בטלפון הנייד שלו.

‏על-פי הסדר הטיעון שנחתם בפרשה, יחזור גרינברג מכפירתו במיוחס לו ויודה בעובדות כתב האישום. עוד הסכימו הצדדים כי יושת עליו עונש של 20 חודשי מאסר בפועל, ובנוסף יופעל מאסר מותנה בן 18 חודשים, שעומד נגדו בגין עבירות אלימות, אשר ירוצה בחציו בחופף לעונש המאסר החדש.

‏ההסדר עדיין טעון את אישורו של בית המשפט המחוזי, שהודיע כי הצדדים יזומנו לשמיעת גזר הדין במועד אחר.

בטיעונים לעונש בפני השופט אליהו ביתן ציינה התובעת כי "מדובר לשיטתנו בעונש סביר וראוי שנבקש מבית המשפט לאמצו, שכן שמאחר שמדובר בחיי אדם, אנו סבורים כי המסר צריך להיות משמעותי וכי צריך להיות בעונש מרכיב של מאסר בפועל, חרף הטרגדיה הכרוכה באירוע". ‏‎‎‏

מפרקליטות מחוז דרום נמסר כי "במסגרת שיקוליה שקלה הפרקליטות מחד את חלקו של גרינברג באירוע האמור, שהוביל בסופו של דבר לאובדן חיי אדם; ומאידך, את העובדה שמדובר היה בהחלטה אוטונומית של המנוחה, גם אם זו התקבלה במשותף עם גרינברג.

"במסגרת האיזון האמור, שאף לווה בהליך גישור בפני נשיא בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, הגיעו הצדדים להסכמה לעניין הענישה ההולמת בסיטוציה טראגית זו. לאור האמור הודיעו היום הצדדים לבית המשפט כי היא מבקשים לגזור עליו, במסגרת הסדר הטיעון, 24 חודשי מאסר בפועל".