מלחמת מטבעות: שיא ברזרבות המט"ח של סין: 2.65 טריליון ד'

גוברות הקריאות לייסוף היואן ■ ייתרות המט"ח של סין גדלו ב-194 מיליארד דולר ברבעון השלישי ■ יו"ר אינפיניטי, אמיר אייל: "האמריקנים מנסים להשתחרר מ"תרגיל נלסון" הסיני"

רזרבות המט"ח של סין עלו ב-194 מיליארד דולר ברבעון השלישי והגיעו לשיא עולמי של 2.65 טריליון דולר בסוף ספטמבר, כך עולה מנתוני הבנק הסיני המרכזי בעוד שהצפי היה לעלייה ל-2.5 טריליון דולר. עליית היתרות מוסיפה דלק למדורת הביקורת הקוראת לסין לייסף את היואן, אשר שמירה על שערו הנמוך היא שמגבילה לדעת רבים ובראשם ארה"ב את יכולת ההתאוששות הכלכלית בעולם.

הייצוא מסין בספטמבר הגיע ל-145 מיליארד דולר בספטמבר, השיא השני מאז ומעולם, כך דווח בדיווח נפרד ע"י רשות המכס הסינית. העלייה השנתית ביצוא הסיני עלה בשנה האחרונה ב-24.1% לעומת צפי לעלייה חדה יותר של 25.1%, יצוא השיא מותיר את סין עם עודף מסחקי של 16.9 מיליארד דולר בספטמבר.

"כאשר העוינות במסגרת 'מלחמת המטבעות' כבר מוצהרת, עליה לשיא ביתרות המט"ח ברבעון השלישי והיצוא הסיני שעלה גם הוא קרוב לשיא בספטמבר - מסמן מטרה סביב צווארה של מדיניות שער החליפין של סין" אמר טום אורליק, אנליסט בחברת מחקר שבסיסה בבייג'ין ואשר עובדת באופן רשמי בעבור משרד האוצר הבריטי.

רק אתמול אמר שר האוצר האמריקני, גייתנר כי המדיניות הסינית של רכישת החזקות דולריות על מנת להחזיק את שערו של היואן נמוך, מפריע למערכת שערי החליפין העולמית בכך שהיא דוחפת מדינות מתפתחות נוספות להתערב בשוק המט"ח.

חוזי הפורווארד (שאינם ניתנים למסירה) על היואן עולים ב-0.1% ונסחרים קרוב לשיא של שנתיים היום ולפיהם היואן נסחר ברמה של 6.453 יואנים לדולר אחד מה שמצביע על ציפיה לייסוף של יותר מ-3% בשנה הבאה. היואן נסחר כיום ברמה של 6.6732 יואנים לדולר.

בשוק מצפים כי ראש הממשלה הסיני, וון ג'יבאו יאפשר התחזקות משמעותית יותר של היואן, על רקע הסימנים כי הפדרל ריזרב האמריקני עשוי להזרים עוד דולרים למערכת במסגרת מהלך להקלה כמותית שתעזור לחלץ את הכלכלה מן המשבר, מהלך זה עשוי להוביל להזרמת הון גם לכלכלות האסיאתיות.

חולשת הדולר, במיוחד כנגד האירו, כניראה מושפעת מהעלייה ברזרבות המט"ח של סין ברבעון השלישי, בכך שערכם הדולרי של נכסים סיניים המוחזקים במטבעות אחרים - גדל.

האמריקנים מנסים להשתחרר מ"תרגיל נלסון" הסיני

אמיר אייל, יו"ר בית ההשקעות אנפיניטי מגיב לנתונים שפורסמו היום ואומר כי הסינים עושים כבר מספר שנים לאמריקנים "תרגיל נלסון" או לפיתת חנק. לדבריו הם משתמשים באמריקנים כצרכן הגדול בעולם והופכים ליצרן הגדול בעולם ובכך מתקדמים בצעדי ענק לכיוון הגמוניה כלכלית עולמית. הם עושים זאת על ידי שימוש בכוח העבודה הזול האין סופי המצוי ברשותם ובנוסף הם מנצלים את יכולתם לשלוט על מדיניות שערי החליפין אותו הם שומרים קבוע. עצם הניטרול של שער החליפין מאפשר להם לגדול על חשבון העולם. הסינים יוצרים חוסר איזון אסטרטגי על חשבון העולם כולו ובמיוחד על חשבונה של ארה"ב.

עם זאת, האמריקנים לא נרדמו בשמירה ועשו כמה מהלכים על מנת לצמצם את ההשפעה הסינית, הם הוזילו את הדולר כאסטרטגייה (שצפויה להימשך) מה שבא לידי ביטוי כנגד המדינות האחרות שאינן סין (אשר מקבעת את שער הדולר) וזאת, כדי לשפר את התחרותות של היצוא האמריקני ביחס לעולם.

לדבריו מהלך זה החל להשתנות לאחרונה כאשר במדינות השונות נפל האסימון והן החלו להתנגד לאינטרס האמריקני והחלו להתערב בשוק המט"ח ולפחת את מטבעותיהם כנגד הדולר - להתנגד למדיניות הדולר החלש. נציין כי הנגיד פישר היה הראשון שהחל בתהליך ההתנגדות להחלשות הדולר ואליו הצטרפו לאחרונה גם הנגיד היפני, הברזילאי והשוויצרי.

פקטור נוסף המשתלב עם המדיניות האמריקנית הביטחונית באה לידי ביטוי בהגדלה דרמתית של הייצור והיצוא האמריקני של הנשק והתעשיות הביטחוניות.

אייל טוען כי ניתן להתייחס אל המשבר הפיננסי כולו כאל קונספירציה אמריקנית שכל כוונתה היתה להחליש את התקדמות הכלכלה הסינית, הן מבחינת ההיבט המאזני, הדולר החלש מחליש את כח הקנייה הסיני, הן מבחינת עלות חומרי הגלם הנקובים בדולרים אשר התייקרו באופן דרמטי והיות סין היצרנית הגדולה בעולם - פוגע ברווחיותה. בנוסף, הסינים צריכים להשקיע את יתרותיהם והם השקיעו אותן באופן מאסיבי באג"ח האמריקניות ובמכשירים פיננסיים פגעו במכוון בסינים. מדיניות הורדת הריבית ע"י ה'פד' לרמה אפסית וגם המכשירים הפיננסים השונים שאבדו מהעולם - מחקו לסינים הון רב. אייל טוען כי בעצם הכלכלה הסינית היא הנפגעת הגדולה ביותר מהמשבר הפיננסי העולמי.

אייל מדגיש כי האמריקנים חווים היום אבטלה בלתי רשמית של 17%, בדומה לרמה שהיתה בארה"ב במלחמת העולם השניה ולדעתו מדובר כיום בארה"ב במהפכה חברתית. מנגד, הסינים לא צפויים להתנדב לשנות את מדיניות המט"ח שלהם בזמן הקרוב, מחשש למהפכה חברתית שעלולה להגיע אם תגדל האבטלה בסין ויופר האיזון. לדעתו המדיניות האמריקנית להחלשת הצמיחה הסינית מאבדת מכוחה כיום.

במבט לעתיד אומר אמיר כי האמריקנים יהיהו חייבים להשתחרר מתפיסת הנלסון של הסינים ואם יגיעו למצב של יצירת מכסי מגן שייקרו באופן מלאכותי את המוצרים הסינים - יהיה מדובר במלחמה של ממש.