"קליטת עובד לחברה אמורה לקחת בין 10 ימים לשבועיים"

רונן אבידר, סמנכ"ל קבוצת פוקוס המתמחה במשאבי אנוש: ניתן לעבוד בצורה מסודרת ובכך לרכז את הראיונות והמבדקים לכדי ימים מסודרים מבלי לטרטר את המועמדים הלוך ושוב"

בכל החברות רוצים להספיק יותר, לנהל את החברה באופן מקצועי ולהביא את האנשים המתאימים ביותר, מבלי לבזבז זמן עבודה יקר, למרות זאת בתקופה האחרונה יש עדויות לתופעה שלילית בקליטת עובדים.

החברות מוציאות דרישות אם דרך חברות השמה וגיוס ואם דרך מודעות באתרים שלהם עצמם, ומתחילות את תהליך הסינון, המיון והקליטה, שלרוב לוקח זמן רב מאוד, אך לא עקב תהליכי הסינון הקפדניים או המבדקים הרבים, אלא עקב סדר עדיפויות שגוי והתנהלות לקויה" מסביר רונן אבידר, סמנכ"ל קבוצת פוקוס המתמחה במשאבי אנוש.

- מהו סדר העדיפויות השגוי? ומהי בעיניך ההתנהלות לקויה?

ההתנהלות הלקויה היא בעצם חוסר התקשורת עם המועמד, ברוב המקרים המועמדים נשארים באפילה, ולא יודעים האם לחפש עוד עבודה במקביל או שהם מתקדמים בתהליך הנוכחי. זה נובע בעיקר משני סיבות: הזמן הרב שלוקח למנהלים המקצועיים לקבל החלטה וכמות מועמדים שמזמנים לתפקיד מסויים.

במקרים רבים המשפט "כל המרבה הרי הוא משובח" לא מתאים לתהליך הגיוס. רצוי לראות מספר מועמדים ממוקדים לכל תפקיד ולא עשרות. כיוון שלרוב זה לא מתבצע כך, אז תהליך הקליטה נעצר או מתעכב עקב סדר עדיפויות שגוי שהוא בעצם אילו מועמדים לזמן קודם , כיוון שישנם מועמדים מתאימים שצריכים לתת התראה של חודש בעבודה וכאלה שכרגע מובטלים.

הסדרי תנאים שמשתנים ברגע האחרון, כגון: שכר, תנאים סוציאלים מורחבים וכו', הקריטריונים לא אחידים לכל מועמד ולכן יש נטייה ברגע האחרון לנסות ולהוריד את שכר העובד, עדיף לחסוף במקומות אחרים כיוון שברגע שהודעת לעובד על שכר מסויים ואתה נכנס איתו למו"מ זה גורם לתחושת זילזול או אי אמינות. סדר העדיפיות של אותם מנהלות משאבי אנוש נובע מעומס רב שנופל עליהם ברוב המקרים והם אינם מצליחות להתמודד איתו ולכן מועמדים רבים נופלים בתהליך הגיוס והמיון שלא לצורך, אומר אבידר.

הנפגעים העיקריים מתהליך זה הם המועמדים, אשר נשארים תלויים באוויר זמן רב והמעסיקים שממתינים זמן רב עד למציאת עובדים מתאימים לארגונם. אך גם חברות ההשמה והגיוס נפגעות, כיוון שככל שתהליך זה מתעכב, החברות סוגרות פחות השמות מה שמשליך על תפקודן.

"קליטת עובד לחברה אמורה לקחת בין 10 ימים לשבועיים לכל היותר, ניתן לעבוד בצורה מסודרת ובכך לרכז את הראיונות והמבדקים לכדי ימים מסודרים מבלי לטרטר את המועמדים הלוך ושוב להתראיין בחברה", אומר אבידר. "זה נראה כאילו יש פה ניצול של המועמד, שכן המועמד המובטל זקוק לעבודה ולכן יעשה הכול על מנת לקבל אותה, בעוד שהחברה מרשה לעצמה לקחת את הזמן ולעיתים להפוך את המועמד ללא רלוונטי".