חברות הביטוח ישקיעו עשרות מיליוני שקלים לקראת סולבנסי 2

רן פלדבוי מדלויט: תקנות הסולבנסי 2 ישנו את השפה בשוק הביטוח - מושג התשואה על ההון יתפוס את מקום הרווחיות

"שוק הביטוח עומד להוציא בשנים הקרובות כ-50 מיליון שקל למימון עלויות הפרויקטים הישירים להטמעת הוראות הסולבנסי 2". כך מעריך רו"ח רן פלדבוי, שותף וראש תחום הביטוח בדלויט-בריטמן-אלמגור-זהר.

לדברי פלדבוי, עלות המהלך - שאותו מוביל הפיקוח על הביטוח באוצר בהתאם לפעילות בתחום מצד האיחוד האירופי - תסתכם בכ-5 מיליון שקל בכל אחת מחמש קבוצות הביטוח הגדולות.

ואולם, לדברי פלדבוי עלויות אלו עשויות להתגלות רק כקצה הקרחון לעומת הסכומים שצפויות חברות הביטוח להוציא כדי לעמוד בדרישות הגוברות מצד הרגולציה, ונראה שהחברות טרם הפנימו את ההיקף המלא של ההשקעות שיידרשו כדי לעמוד בכללי הסולבנסי 2, שיוחלו ב-2013.

"זה נשמע מעט", מתייחס פלדבוי לאומדן שמסר, "אבל בחברות מעריכים את העלות האמורה ללא עלויות פנימיות, כך שזה לא כולל תהליכים נלווים של שיפור תשתיות מידע והשקעה ב-IT. מכאן שבפועל מדובר בהוצאות של עשרות מיליוני שקלים נוספים בכל חברה", הוסיף.

לדברי פלדבוי, "למדנו שרוב החברות בישראל חושבות שהחלת הסולבנסי תביא להפסקת פעילות בענפים או בעסקים בעייתיים. בבנקים כבר מדברים רק על נושא התשואה על ההון, ושמים דגש על תחומים שבהם התשואה על ההון גבוהה יותר לעומת הסיכון, ובביטוח עדיין לא. לפי ההערכות, בתחום הביטוח ישנו את המושגים בעקבות החלת הסולבנסי 2: יפסיקו לדבר במונחי רווחיות ויעברו לדבר רק על רווחיות ביחס להון ועל התשואה על ההון בהתחשב בסיכון".

תקנות הסולבנסי 2 הן שורת הנחיות של האיחוד האירופי, שמטרתן למנוע מצב של חדלות פירעון בחברות ביטוח (בדומה לתקנות באזל בענף הבנקאות), והיא אמורה להיכנס לתוקף בסוף 2012. הפיקוח על הביטוח פועל ליישום מלא של התקנות בישראל, במקביל ליישומן באירופה.