תמר זו רק ההתחלה? מנכ"ל ישראמקו: "קיבלנו הצעה מאסדה לקדוח ב'שמשון'; דברים מעניינים ב'דניאל'"

יוסי לוי בכנס האנרגיה של כלל פיננסים: "מאמין שייחתם חוזה עם אחת האסדות שקודחות עבור נובל" ■ צחי סולטן: "לא ישונה שיעור התמלוגים לקידוחים הקיימים" ■ קובי פלר: "הסיכוי להמשך עליות חדות בסקטור - קטן"; ממליצים על אבנר וכהן פיתוח ■ "גלובס" העביר הכנס בשידור חי

"בשנים האחרונות עבר תחום חיפושי הנפט והגז בארץ מהפך מאוד דרמטי. תגליות גדולות בקנה מידה בינלאומי ונוכחות של חברות זרות גרמו לעלייה חדה במחזורי המסחר של השוק הזה וגם את רצון המשקיעים לקחת חלק בתוך חגיגת האנרגיה. ניירות הערך הקשורות בכל התגליות האחרונות זינקו בשנים האחרונות במאות ואלפי אחוזים" - כך פתח היום (ה') מנכ"ל כלל פיננסים, טל רז, את כנס יועצי ההשקעות בנושא הזדמנויות בשוק הגז והאנרגיה, שמועבר בשידור חי מבניין הבורסה בת"א. בכנס הוצגו ליועצים המושגים הבסיסיים בנושא הקידוחים, כמו גם הסברים על דיווחי השותפויות למאי"ה.

"היום, שלוש השותפויות הגדולות הן בערך 6% ממדד המעו"ף", המשיך רז, "והמחזורים בשבועות האחרונים הם בערך 30% בממוצע. זהו תחום מורכב מאוד, רווי בהרבה מושגים מקצועים, ועל מנת באמת להשקיע בצורה נבונה ועל בסיס כלכלי בסקטור הזה, אנחנו חושבים שכדאי להכיר את החברות הפועלות בתחום". אחרי הקרנת קטע קצר מ"גבעת חלפון אינה עונה" שבה נראה סרג'יו קונסטנצה מדבר על נפט, צחק רז ואמר "היום זה לא ככה", והזמין את מנכ"ל ישראמקו, יוסי לוי, לעלות לבמה.

מנכ"ל ישראמקו: "קיבלנו הצעה לקדוח בשמשון"

"עד ליום ה-18 בינואר 2009 השתתפנו במסגרת קבוצת נפטא ישראמקו בעשרות קידוחים, שכמעט כולם העלו חרס. אני אישית הייתי שבע כשלונות וכשנכנסו לתמר, אמרנו שזו ההזדמנות האחרונה. קדחנו בעשרות מיליוני דולרים", פתח לוי. "יום התגלית בתמר היה מאורע מכונן - הגענו למסקנה שישנה פה התגלית הגדולה ביותר בעולם ב-2009".

יש לי קושי להתבטא, כיוון בגלל שאנחנו באמצע תשקיף מול רשות ניירות ערך", סייג לוי את דבריו. נציין כי ישראמקו אמורה לפרסם בשבועות הקרובים את תוצאות הסקר הסייסמי התלת-מימדי שהיא ערכה ב"דניאל".

"ב'תמר' לקח לנו 8 שנים מגיבוש הרעיון לקידוח ועד ביצועו ופרסומה של התגלית. זה עסק שאורך המון זמן", אמר לוי. "היום אנחנו מחפשים, כידוע, נפט באיזור דניאל ושמשון", הציג מפה של אתרי הקידוחים והציג את תוכנית החיפושים של ישראמקו. "ברשיון שמשון קיים פרוספט שבו עשוי להימצא גז בדומה לפרוספקטים אחרים במצרים בכמות של 1.5TCF בהסתברות של 15%".

"קיבלנו הצעה מאחת האסדות שקודחות עבור נובל לבוא ולפתח את שמשון, ואני מאמין שייחתם חוזה", גילה לוי, "ואנחנו רואים דברים מאוד מעניינים בהיתר דניאל למרות שמדובר בפרוספקט ראשוני".

לוי פנה לדבר על קידוח 'תמר': "אנחנו מפתחים את 'תמר' בכוונה לספק באמצעות המאגר את כל דרישות האנרגיה של מדינת ישראל", אמר. "אנחנו מעריכים שסך התפוקה מהבארות במאגר יגיע לכ-1.2 מיליארד רגל מעוקב ביממה". לוי הוסיף: "ידענו שמאגר 'מרי' מידלדל, ושאם הגז מ'תמר' לא יגיע לחוף עד 2013, אנחנו נאבד את השוק".

"למתווה של תוכנית הפיתוח הנוכחית, שבה נתחבר למתקן הקיים של 'ים תטיס' באשדוד, יש כבר אישור של משרד התשתיות ואין צורך באישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה. נובל כבר אישרה את תוכנית הפיתוח, וחלקה מוערך בכמיליארד דולר".

"יש לנו תוכנית פיתוח של 3 מיליארד דולר, וצריך לראות איך מממנים דבר כזה", המשיך לוי. "קודם כל, חשוב להבין שזה פרויקט התשתיות הגדול ביותר שנעשה בישראל. דויטשה בנק נבחר לשמש כיועץ פיננסי ומארגן הקונסורציום למימון; בתחום שלנו המימון נוקשה: מי שיתחייב להביא כסף ולא מביא אותו, יוצא מהמשחק". לדבריו, החליטה ישראמקו לפתוח בתהליך המימון לבד, ללא דלק או נובל אנרג'י: "רצינו שכל שותף ידאג למימון שלו בעצמו".

עוד בנושא המימון הוסיף לוי: "אנחנו עובדים על קבלת מימון ביניים בסכום של 350 מיליון דולר לתקופה של 3 שנים, סגירת מימון ארוך טווח בסכום של 400 מיליון דולר לתקופה ארוכה בכפוף לחתימת חוזים למכירת גז בהיקף ובמחיר מינימאלי ומעקב אחר מודל פיננסי והזרמת הון עצמי במקרה של חריגה מהתקציב ומלוח הזמנים לתחילת אספקת הגז".

לוי מנמק את תקוותיו להצלחת השיווק של הגז הטבעי בישראל בתחזית משרד התשתיות, הצופה ביקוש של כ-11 BCM גז טבעי בשנת 2013. "זוהי השנה אליה אנחנו מכוונים לתחילת אספקת הגז; אין ספק שתמר תספק גז למדינת ישראל במשך 20-25 השנים הבאות".

"בקידוחים הקיימים - יישאר שיעור התמלוגים הנוכחי"

לאחר דבריו של לוי, עלו לבמה מנהלי ההשקעות של "כלל פיננסים" העוסקים בתחום, מנהל ההשקעות הראשי קובי פלר, האנליסט הבכיר ירון זר ומנהל חטיבת המדדים ליאור כגן. אליהם הצטרף לפאנל צחי סולטן - דירקטור שותפות מודיעין אנרגיה.

בפתח דבריהם, התייחסו לתפוח האדמה הלוהט של הסקטור כעת - ועדת ששינסקי לבחינת סוגיית התמלוגים. "אנחנו נרצה לראות את תוצאות הבדיקה ולהגיב בהתאם אבל באופן כללי אנחנו קיבלנו רישיונות וביצעו השקעות בהתאם לכללי משחק ידועים. לגבי מה שניתן והיה - יישארו התמלוגים הנוכחיים. לגבי רישיונות חדשים - שיקבעו כללי משחק חדשים ואז כל חברה ושותפות יעשו את החשבון בעצמם", הסביר סולטן.

האנליסטים, מצידם, התייחסו לפוטנציאל הגלום בתחום וביקשו לצנן מעט את ההתלהבות ולטעון כי המגמה החיובית במניות האנרגיה צפויה אמנם להימשך, אך שיעור העליות יהיה נמוך מזה שנרשם עד כה: "במשך השנתיים האחרונות אני מסקר את תחום הגז באופטימיות רבה וגם בתחילת 2010 טענתי שהפוטנציאל טרם הופנם. לאחרונה כידוע הורדתי המלצות לחלק משותפויות הגז, שמתומחרות גבוה מדי", אמר ירון זר.

קובי פלר מצידו הוסיף: "יש להבין שחלון ההזדמנויות ייסגר בתוך 18 חודשים כי הרבה אינפורציה צפויה להתבהר. זה תחום מקצועי ומסובך וקצב ההודעות, כמעט ברמה היומיומית, מחייב את המוסדיים לדריכות רבה לאט לאט הסיכונים בתחום יתמעטו ולכן גם הסיכוי להמשך עליות חדות הולך וקטן".

השניים טענו כי ההזדמנויות מצויות כעת מטבע הדברים דווקא במניות הקטנות יותר, כשהם מציינים כדוגמה את מניית כהן פיתוח. זר מצידו המליץ על מניית אבנר: "היא בעלת מרבית הפוטנציאל במים הטריטוריאליים בארץ - משקיעים רבים הצטרפו אליה לאורך השנה ורואים את זה; המוסדיים היום מעדיפים דווקא את ישראמקו - שלה יש תגלית מוכחת".

מנהל חטיבת המדדים של כלל, ליאור כגן, טען כי לאור הביקוש הרב - הבורסה שוקדת בימים אלה על מדד ייעודי על חברות הגז והנפט בת"א. "אני לא חושב שתחום הנפט והגז הוא אפיזודה חולפת", סיכם פלר. "יש עוד הרבה מאוד רישיונות שטרם חולקו וטרם פותחו ונקדחו".