לאומי ופועלים זכו בבלעדיות בהפקדת מענקי שיחרור לחיילים

משהב"ט: "הדבר יאפשר הפנייה של מיליוני שקלים בשנה לטובת חיילים משוחררים" ■ המענק ללוחם ששירת 3 שנים: מענק חד פעמי 9,000 ש', פיקדון: 27,000 ש'

הבנקים לאומי ופועלים הם היחידים שאליהם יפקיד משרד הביטחון את כספי מענקי השחרור והפקודות המיוחדים המשולמים לחיילים משוחררים- כך נודע ל"גלובס". מדי שנה, מפקידה הקרן להכוונת חיילים משוחררים סכום כולל של כמיליארד שקל כמענק שחרור לחיילים, בתום תקופת שירותם. לצד כספי המענק המשולמים באופן חד פעמי והם משתנים בין אופי השירות והימשכותו של כל חייל משוחרר, מעבירה הקרן גם כספי פיקדון שאותם ניתן לממש תוך עמידה בקריטריונים מסוימים, בהם נישואין; פתיחת עסק ולימודים- בפרק זמן של כ- 5 שנים. אם החייל המשוחרר לא ניצל את הכסף למימוש אחת מן המטרות- כעבור פרק זמן זה, הפיקדון נפתח ומוזרם לחשבונו.

בחודשים האחרונים משרד הביטחון הוביל רפורמה בתחום התשלום של כספי המענקים והפיקדונות המשולמים לחיילים המשוחררים ובמסגרתה, פרסם מכרז לכלל הבנקים בארץ בבקשה לקבל הצעה למתווה פעילות ולפיו- הבנקים ישלמו למשרד הביטחון שיעור מסוים מכל מענק שיפדה באמצעותם. זאת לאחר שעד כה, כל חייל משוחרר היה יכול לגשת לכל בנק, למסור את פרטיו ולברר את גובה המענק שלו הוא זכאי.

על מנת לברר את הזכאות של החייל המשוחרר, היו הבנקים מתחברים למסוף הנתונים של משרד הביטחון ועל כל התחברות כזו, שילם משרד הביטחון לבנקים סכום של כ- 3 דולר.

בדיקה מקיפה שעשה משרד הביטחון הביאה למסקנה כי בנוסף לרווח של הבנקים על התחברויות אלה, פעמים רבות נוטים חיילים משוחררים לפתוח את חשבונות הבנק שלהם באותם בנקים וזאת- מטעמי נוחות. על רקע זאת, פרסם המשרד מכרז הפוך ולפיו הבנקים שאליהם יופקד הכסף- ישלמו לו אחוזים מסוימים על משיכת הכסף. במכרז השתתפו בנוסף ללאומי ולפועלים גם דיסקונט; מרכנתיל-דיסקונט; הבין- לאומי; מזרחי-טפחות ואוצר החייל.

בימים האחרונים נבחרו לאומי ופועלים כבנקים בלעדיים שאליהם יוזרם הכסף. זאת, בתמורה להתחייבות מצד הבנקים לשלם על כל פיקדון שנפרע- סכום של כחצי אחוז ממנו. הכסף שיוחזר למשרד הביטחון יופקד בקרן מיוחדת, שתפקידה יהיה לקדם פעילויות למען רווחת חיילים; הכוונות בתחום התעסוקה והכשרות מקצועיות. גורמים ביטחוניים אמרו ל"גלובס" כי תחשיבים שנעשו במשרד הביטחון העלו כי היקף הסכומים שעתידים להגיע מדי שנה אל הקרן מהבנקים יהיה כ- 5 מיליון שקלים. לדברי אחד הגורמים, שני הבנקים נתנו את ההצעה "המשתלמת ביותר עבור משהב"ט".

בתוך כך נודע, כי על רקע זכיית שני הבנקים הגדולים במדינה במכרז, תפתח בקרוב הקרן להכוונת חיילים משוחררים של משרד הביטחון בקמפיין מקיף שבו יימסרו לזכאי המענק פרטים על אופן מימושו- ברוח ההסדר החדש. גורם ביטחוני המקורב לנושא אמר כי ההבנות החדשות עם הבנקים, מבטאת את מימוש תכניות ההתייעלות של מערכת הביטחון ושל צה"ל בפרט: במסגרת תכניות אלה, נשכרה בעבר גם החברה החיצונית מקינזי ואנשיה ספקו שירותי ייעוץ וליווי לגורמי הצבא וזאת למען מיצוי מרבי של מהלכי ההתייעלות ועמידה ביעדיה.

ממשרד הביטחון נמסר בהתייחס לידיעה: "היחידה להכוונת חיילים משוחררים פועלת כל העת לשדרג את השירות המוגש לחיילים המשוחררים ולאנשי המילואים ובכלל זה- נעשה המכרז לשירותי בנקאות ובו אכן זכו לאומי ופועלים לחלוקת כספי הפיקדונות. הדבר יאפשר הפנייה של מיליוני שקלים בשנה לטובת חיילים משוחררים".

מה מקבלים חיילים משוחררים:

לוחם ששירת 36 חודשים:

מענק חד פעמי: 9,000 ש"ח

פיקדון: 27,000 ש"ח

תומך לחימה ששירת 36 חודשים:

מענק חד פעמי: 7,700 ש"ח

פיקדון: 23,109 ש"ח

חייל עורפי ששירת 36 חודשים:

מענק חד פעמי: 6,230 ש"ח

פיקדון: 18,695 ש"ח

חייל עורפי ששירת 24 חודשים:

מענק חד פעמי: 5,106 ש"ח

פיקדון: 15,320 ש"ח