הבמאי מייק לי ביטל את ביקורו בגלל "ירי מתמשך על תמימים"

הבמאי עטור הפרסים כתב לביה"ס לקולנוע סם שפיגל: "חוק הנאמנות זה הקש ששבר את גב הגמל - אחרי הסגר הנפשע על עזה, שלא לומר הירי המתמשך על אנשים תמימים, בכללם ילדים"

במאי הקולנוע מייק לי מחרים את ישראל בעקבות חוק הנאמנות. לי, מבכירי הבמאים בעולם, היה אמור להגיע בסוף החודש הבא לישראל כאורח בית-הספר לקולנוע "סם שפיגל" במסגרת תוכנית "המאסטרים הגדולים", שבמהלכה היה אמור לערוך סדרת מפגשים עם סטודנטים ויוצרים כמו גם עם הקהל הישראלי.

"כידוע לך, תמיד היתה לי רתיעה מפני ביקור בארץ, אך הרשיתי לעצמי להשתכנע בזכות יושרך ומחויבותך. תכונות אלו שלך מקשות עליי עוד יותר את ההחלטה, אך פשוט אין לי ברירה. אינני יכול לבוא, אינני רוצה לבוא ולא אבוא", כתב לי למנהל בית-הספר, רנן שור.

במכתבו כותב לי: "כמעט ביטלתי כשהתרחשה המתקפה הישראלית על המשט הטורקי, בשעה שראיתי כיצד העולם תוקף בצדק את המעשה. אני מצטער כעת שלא עשיתי זאת אז, ומאשים בכך את מורך-לבי. מאז המצב רק הלך והחריף. אין טעם שארד לפרטים, די בכך שחשתי מאוד לא נוח עם מה שידעתי שיתבטא כתמיכה משתמעת בישראל אם אקיים את הבטחתי להגיע לביקור. ועדיין לא גמלה בלבי החלטה לוותר עד לפני מספר שבועות, כשההחלטה על חידוש הבנייה הבלתי חוקית בשטחים גרמה לי לחשוב על כך ברצינות".

לי, אביר המסדר הבריטי המלכותי, הוא מהבמאים האנגלים הבולטים. בין היתר זכה בעבר בפרס הבמאי בפסטיבל קאן, בפסטיבל ברלין ובבפטא הבריטי היוקרתי. על סרטו "סודות ושקרים" (1996) היה מועמד לפרס האוסקר. בין סרטיו המוכרים האחרים גם "ורה דרייק" (2004) ו"עירום" (1993).

ביקורו האחרון של לי בישראל היה ב-1990, ומאז החרים את המדינה בשל מדיניותה בשטחים. כעת הסכים להשתתף באירועי "סם שפיגל", אך כאמור החליט בסוף השבוע לבטל את ביקורו.

מייק לי, במאי קולנוע / צלם רויטרס
 מייק לי, במאי קולנוע / צלם רויטרס

לא נאמן. לי

"חוק הנאמנות, זה הקש ששבר את גב הגמל", כתב, "אחרי הסגר הנפשע על עזה, שלא לומר הירי המתמשך על אנשים תמימים, בכללם ילדים. בכל אופן, אני נמצא כעת במצב של אין ברירה, ועליי לפעול בהתאם לצו מצפוני... אם אתה ואני נזכה לראות בימינו שלום, פתרון צודק לפלסטינים ואת עזה משוקמת, אהיה הראשון בתור לבקר את בית-הספר. אך לעת עתה זוהי עמדתי, והיא, כמובן, אינה פתוחה למשא-ומתן. אני באמת מצטער".

בתשובתו ללי כתב שור: "החיבור שאתה יוצר - בחרם שבפועל הטלת על-ידי ביטול הגעתך, בין עשייה אמנותית-תרבותית למדיניות הממשלה והצבא, הוא הכללה מטרידה ומעציבה".

לדברי שור, הוא נעתר לבקשתו המוקדמת של לי לקיים מסיבת עיתונאים שבה יביע את השקפותיו. "ההד שהיית מעורר כשדבריך נאמרים מכאן - מירושלים, תל-אביב, חיפה וג'נין - היה נשמע אחרת", כתב, "הוא היה מעניק לך את האפשרות האמיתית לדבר אל הלבבות ואל המוחות ולהשפיע באופן ישיר על תודעה ציבורית ועל דעת הקהל. לגעת בעתיד. לנסות ולשנות מציאות. אבל בחרת להישאר רחוק".

עוד כתב שור ללי: "המשמעות הציבורית של ההחלטה שלך, לאור הנמקותיך, תתפרש כגט כריתות, כהחרמה של ישראל ושל יוצריה העכשוויים והעתידיים. זה מבחינתי קו אדום, ולכן אינני יכול להצדיק את ההחלטה שלך".

בעקבות ההחלטה אמר שור: "זה מעציב אותי מאוד. ציפינו מאוד לביקורו של מייק לי, והתרגשנו לקראתו. המצב הפוליטי מבודד אותנו יותר ויותר בזירה הבינלאומית, אבל אמשיך לנסות ולהביא את גדולי אנשי הקולנוע מרחבי העולם לישראל".