הדוגמה הטובה של אורבוטק

ציבור משקיעי צורן וגילת ייאלצו לחכות כשנתיים כדי לגלות אם רכישותיהן משתלמות

הנה אקסיומה: כשרמת הריביות נמוכה ואין הרבה אפיקי השקעה בטוחים, חברות שנחות על הרים של מרשרשים ירוקים, יקצו אותם לרכישות, ולעיתים קרובות ירוקנו את רוב חשבון העו"ש שלהן עבור רכישה אחת ויחידה.

כך עשתה אורבוטק לפני כשנתיים כשרכשה את Photon Dynamics תמורת 290 מיליון דולר כשבקופתה היו 196 מיליון דולר, כך עשו בחודש האחרון שתי חברות ישראליות נוספות - צורן שרכשה את Microtune תמורת 166 מיליון דולר, וגילת שרכשה את Wavestream תמורת 130 מיליון דולר.

אורבוטק, צורן וגילת לוויינים ביצעו את הרכישות כשהיו - פחות או יותר - במצב דומה. הפעילות האורגנית דשדשה, השורה התחתונה הפכה לאדומה וציבור המשקיעים הצביע ברגליים וברח מהמניה.

במקרה של צורן וגילת לוויינים עדיין מוקדם לקבוע האם וכיצד תתרומנה הרכישות שביצעו, אך סביר להניח כי המשקיעים בשתי החברות היו רוצים שהמקרה של אורבוטק יחזור על עצמו.

אורבוטק רכשה Photon Dynamics בתקופה די קשה בשוקי ההון. השוק בקושי תמחר את פעילות החברה מעבר לשווי חשבון העו"ש שברשותה, אך עם הזמן התברר כי ההימור של החברה הישראלית היה להימור מנצח.

אורבוטק צפויה לסיים את השנה הנוכחית עם ממוצע הכנסות של 465 מיליון דולר, שולי רווח נקי (על בסיס GAAP) של 5% (לעומת הפסד בשיעור של 5.3% בשנה הקודמת). בטווח הארוך יותר מצפה החברה לשולי רווח נקי של 10%, ושולי רווח תפעולי של 15% לעומת 12% השנה.

אורבוטק הוכיחה רק לאחר כשנתיים כי רכישת Photon Dynamics הייתה מוצדקת. ציבור המשקיעים בצורן ובגילת לוויינים ייאלץ אם כך, לחכות תקופה דומה כדי לקבל הוכחות שהרכישות שביצעו השתיים אכן יסייעו להן לשוב ולצעוד על דרך המלך.

ועוד משהו. גילת לוויינים אמורה הייתה להירכש על ידי מאיר שמיר ושותפים נוספים לפי שווי של 475 מיליון דולר - פי קצת יותר משניים משווייה הנוכחי. שמיר ושותפיו ביטלו את העסקה, "נענשו" ופיצו את גילת בסכום של 20 מיליון דולר, אך ספק אם גובה הקנס הדיר שינה מעיניהם.

20 מיליון דולר הם כאין וכאפס לעומת הפסד של כרבע מיליארד דולר עימו היו נאלצים להתמודד אם היו רוכשים את גילת לפי המחיר שהתברר בדיעבד כמנופח.