דנקנר לקראת גל פיטורים במכתשים: נפעל ברגישות, הייצור יישאר כאן; התייעלות משמעותית בלתי נמנעת

(עדכון) - יו"ר IDB: "החברה מתמודדת בשווקים הבינלאומיים עם ייצור זול ועם תחרות עזה" ■ "מכתשים לא תפסיק את פעילות הייצור בישראל ותמשיך להפעיל מתקניה באשדוד וברמת חובב" ■ עובדי מכתשים יצאו בקמפיין "נלחמים על הבית" נגד דנקנר על רקע העסקה עם כימצ'יינה

נוחי דנקנר, יו"ר קבוצת IDB בעלת השליטה במכתשים אגן, התייחס היום (ב') לכוונת עובדי מכתשים לצאת לקמפיין ענק נגדו, על רקע האפשרות שמפעלי החברה בנגב ובאשדוד יועתקו לסין במסגרת העסקה המתגבשת עם חברת כימצ'יינה. "בין אם תהיה ובין אם לא תהיה עסקה במכתשים אגן יש להכיר בעובדה שהחברה מתמודדת בשווקים הבינלאומיים עם ייצור זול ועם תחרות עזה, לכן תהליך התייעלות משמעותי הוא בלתי נמנע", אמר דנקנר.

דנקנר ביקש להבהיר כי מכתשים אגן לא תפסיק את פעילות הייצור שלה בישראל ותמשיך להפעיל את מתקניה גם באשדוד וגם ברמת חובב שליד באר שבע. "הנהלת החברה הונחתה על-ידי לבצע את תהליך ההתייעלות תוך הידברות והתייעצות עם עובדי החברה ועם ההסתדרות, בזהירות וברגישות רבה, תוך הקפדה על קיום תנאי ההסכם הקיבוצי והתייחסות ראויה והוגנת לעובדי החברה. אני פונה לכל הצדדים להיות קשובים זה לזה על מנת שיהיה ניתן לפתור את הנושא במהרה ולשביעות רצון עובדי החברה", אמר.

"נלחמים על הבית"

מוקדם יותר היום, כאמור, דווח ב"גלובס" כי עובדי מכתשים אגן יוצאים לקמפיין ענק נגד נוחי דנקנר. יריית הפתיחה של הקמפיין אמורה הייתה להיות הפגנה סוערת שתוכננה למחר מול משרדי IDB, אולם היא נדחתה בשל בקשה מפורשת מצד עופר עיני, יו"ר ההסתדרות.

עיני ארגן במקום ההפגנה פגישה רמת דרג בה ישתתפו מלבדו גם מנכ"ל IDB חיים גבריאלי, מנכ"ל מכתשים אגן ארז ויגודמן, וראשי הוועדים.

הוועדים באשדוד, באר שבע ורמת חובב, שכרו את משרד האסטרטגיה וייעוץ התקשורת של איתי בן חורין וטל אלכסנדרוביץ', כדי שאלה יובילו קמפיין אגרסיבי שיציב בחזית את נוחי דנקנר בעצמו. המטרה היא לחדד את המסר כי העסקה עם הסינים, מבלי שהובטח במפורש כי המפעלים יישארו בישראל ללא הגבלת זמן, פירושה פיטורים של כ-1400 עובדים באופן ישיר ועוד אלפי עובדים באופן עקיף. הוועדים כבר החלו לגייס כספים מקרב העובדים, ומנהלי הקמפיין מציינים כי בימים הקרובים יופיעו ברחבי הארץ שלטי חוצות נגד העסקה.

"נוחי דנקנר אומר תמיד שהוא ציוני, אך המכירה לסינים תביא לאבטלה מיידית של 2000 בתי אב ולמעגל נפגעים של כ-10,000 עובדים", טוען יעקב כהן, יו"ר ועד העובדים במכתשים. "הסינים לא צריכים עובדים, הם צריכים טכנולוגיה ושיווק - ועל כן אין לנו סיכוי. מכתשים אגן תהיה רק סנונית ראשונה- צריך להתעורר", קרא כהן.

אל מאבק העובדים כבר הצטרפה עיריית אשדוד, ובכוונת מנהלי הקמפיין לצרף כמה שיותר רשויות וגורמים שונים. מלבד הפעילות התקשורתית, יופעל לחץ על חברי הכנסת להתנגד לכל עסקה שלא תבטיח את הישארותם של המפעלים בישראל. כפי הנראה, אם הפגישה שמתוכננת למחר לא תניב תוצאות משביעות רצון עבור העובדים, תכריז ההסתדרות על סכסוך עבודה כך שבתום 14 ימים ממועד ההכרזה יוכלו אלה לפתוח בשיבושים ואף בשביתה. כפי הנראה, עובדי החברה באשדוד ובנגב מקיימים החל מהבוקר משמרות מחאה מול שערי המפעלים, והודיעו כי לא יאפשרו לנציגים מסין להיכנס אליהם.

כזכור, מכתשים אגן הודיעה בשבוע שעבר לבורסה על מו"מ שהיא מנהל עם חברת כמצ'יינה הסינית, שהציעה לרכוש 70% ממניות החברה לפי שווי המשקף למכתשים-אגן 2.7 מיליארד דולר - עשרות אחוזים מעל שוויה כיום. בחברה טענו כי מדובר במו"מ ראשוני בלבד, אולם התברר כי דנקנר בעצמו נסע לסין וניהל אישית את המו"מ, יחד עם גבריאלי.