רוקדים את העולם הגדול: במה חדשה ליוצרי מחול עכשווי

שיתוף-פעולה מבורך בין מרכז סוזן דלל ובית האופרה שבמסגרתו נחשף הקהל ליצירות עכשוויות של כוריאוגרפים מובילים בעולם

"הפרויקט בא למלא חלל בהיצע המחול בארץ, גם לקהל וגם לרקדנים. יש כאן להקות מעולות ומגוונות, אך בשנים האחרונות העבודות שלהן נוצרות בעיקר סביב כוריאוגרף אחד, והרגשנו חסר בחשיפה של הרקדנים והקהל למחול רפרטוארי עכשווי מהעולם", כך מסבירה חנה מוניץ את שורשיו של "הפרויקט", מיזם משותף או שמא ניצניה של להקת מחול חדשה, שתעלה יצירות של כוריאוגרפים מובילים בעולם המחול העכשווי.

פרויקט / צלם אייל לנדסמן
 פרויקט / צלם אייל לנדסמן

בתוכנית הבכורה של "הפרויקט", על במת בית האופרה, יעלו שלוש יצירות מהרפרטואר העכשווי של הכוריאוגרפים הבינלאומיים מרקו גקה מגרמניה, עמנואל גת, ישראלי העובד בצרפת עם להקתו, ויקופו גודאני האיטלקי. 13 רקדני "הפרוייקט", כולם ישראלים בעלי ניסיון בלהקות מובילות בארץ ובעולם, נבחרו מבין כ-260 רקדנים שהתייצבו לאודישנים. התוצאה - מקבץ איכותי ומרשים של רקדנים מיומנים ומלאי רגש, המביאים אל הבמה שמחת יצירה ואנרגיות מרשימות, ההולמות את הכוריאוגרפיה המשובחת.

מפגש של שפות

על הניהול האמנותי אחראים מנכ"לית האופרה חנה מוניץ ומנכ"ל סוזן דלל, יאיר ורדי, המשתפים פעולה בהצלחה כבר שנים רבות בתוכניות המחול המגוונות שלהם. את הניהול בפועל הפקידו בידיו של מאטה מוראי, רקדן קלאסי בעברו, יליד הונגריה, ששרקד כסולן "הבלט הישראלי" במשך עשור והוא מנהל את תחום המחול במת"ן.

מוראיי מספר, כי העבודה עם הכוריאוגרפים השונים היא אתגר מרתק. למרות שהיצירות כולן עכשוויות ולכל אחד מהיוצרים שפה תנועתית משלו כולם שואבים מהיסודות של הבלט הקלאסי, והדרישות הגבוהות של החומר ניכרות באיכות המחול.

לדברי ורדי, לא מדובר בלהקה חדשה בהתהוות, אלא בעבודה נקודתית שהוא מקווה כי יהיה לה המשך: "זה פרויקט בהגדרתו. כשהוא יגמר נתחיל משהו חדש, אולי נמשיך. נכון שיש במחול בארץ ריבוי להקות וסגנונות, אבל כאן אנחנו רוצים לאפשר במה לרקדנים ישראלים שחזרו ארצה ורוצים לעבוד ואולי לא מצאו את מקומם בלהקות הפעילות. ושנית יש צורך לחשוף את הקהל ליצירות בינלאומיות. בחרנו קו אחר וחדשני יחסית - לשלב יצירות מעולמות שונים, בערב משותף".

ואכן, בעבר ראינו בלהקות הישראליות יותר שילוב של יוצרים ורפרטואר מהעולם. בעשורים האחרונים בת שבע מזוהה עם אוהד נהרין (ולאחרונה גם עם שרון אייל), הלהקה הקבוצית מציגה רמי באר, ענבל פינטו ואבשלום פולק יוצרים בסגנונם ועוד.

לדברי ורדי אין לדבר על להקה: "אני לא חושב שנכון שלשני הבתים (סוזן דלל ובית האופרה, ח.פ.ר) יהיו להקות משלהם. יש מספיק להקות. אנחנו רוצים לעשות משהו אחר. עבדנו קשה תקופה כדי להעלות מופע 'בועט' של מחול עכשווי".

המופעים יתקיימו בתאריכים 30 בנובמבר ו-10 בדצמבר 2010 בבית האופרה, המשכן לאמנויות הבמה, ת"א