לחץ על מניית דיסקונט: הנפקת הזכויות של הבנק - בדצמבר

זאת, בשילוב עם מכירת מניות דיסקונט המוחזקות על ידי המדינה, צפויים ליצור לחץ על המניה

הנפקת הזכויות של בנק דיסקונט צפויה להיות בדצמבר. זאת לאחר שאתמול (ג') קיבל הבנק את אישור ה'פד' האמריקני. דיסקונט ימתין עד לאחר פרסום הדו"חות הכספים לרבעון השלישי (הצפוי בסוף נובמבר) ועד שהמדינה תסיים למכור את יתרת חלקה בבנק (11.7%) ורק אז יצא להנפקה.

בתגובה נמסר מדיסקונט כי "עם קבלת האישור מארצות הברית הבנק עוסק בהשלמת ההערכות להנפקה ויחליט על העיתוי בהתאם לתנאי השוק". יו"ר דיסקונט הוא יוסי בכר.

המכירה הצפויה של מניות המדינה והנפקת הזכויות והמניות תיצור לחץ (OVERHANG) על המניה כיון שתגרום להיצע מניות גדול בשוק ולאחריה לדילול חלקם של בעלי המניות. זו אחת הסיבות לכך שדיסקונט נסחר כבר היום במכפיל הון (שווי שוק חלקי הון עצמי) נמוך של 0.7.

דיסקונט צפוי להנפיק מניות בהיקף של 400 מיליון שקל, כ-6% מהמניות. מחצית מההנפקה תהיה בהנפקת זכויות (הנפקה בה כל בעל מניות מקבל זכות לקנות מניות נוספות במחיר שנקבע מראש ולפי חלקו היחסי בבנק), ומחציתה בהנפקת מניות לציבור או כהקצאה פרטית לגופים מוסדיים. ההערכות כי הנפקת הזכויות עצמה תתבצע בהנחה של 25% לפחות ממחיר השוק של המניה.

בעלי השליטה בדיסקונט משפחת ברונפמן שראן כבר הודיעו כי ישתתפו בהנפקה הזכויות בחלקם היחסי (כ-50 מיליון שקל) אך לא ברורה השתתפותם בהנפקת המניות בכל מקרה מבחינת בנק ישראל יקבלו בעלי השליטה אישור להידלל באחזקותיהם עד שיעור של 25% אך לא למטה מכך.

דיסקונט נדרש לקבלת אישור ה'פד' האמריקני להנפקת זכויות לאור אחזקותיו בבנק דיסקונט ניו יורק הכפוף לרגולציה האמריקנית. המגעים עם הפד נמשכו כתשעה חודשים. את דיסקונט ייצג מול הפד עו"ד גארי רייס מפירמת עורכי הדין האמריקנית סימפסון תאצ'ר וברטרלט ( Simpson Thacher & Bartlett). עוד נעזר דיסקונט גם בעו"ד רודגין כהן לשעבר יו"ר פירמת עוה"ד סאליבן & קרומוול ואחד מבכירי עורכי הדין בוול סטריט.

הנפקת המניות של דיסקונט אמורה לחזק את ההון הראשוני של הבנק. הלימות ההון הראשוני ליבה של דיסקונט עומדת על שיעור של 7.17% הנמוך ביותר מבין הבנקים.

מסתמן כי דיסקונט לא יוכל להגיע ליעד הלימות הון הליבה הנדרש של 7.5% שקבע בנק ישראל לסוף 2010. לכן הבנק צפוי לקבל מהפיקוח על הבנקים ארכה של שנה ויגבש עם הפיקוח מתווה מוסכם להגעה ליעד עד סוף 2011.