ווייין רוני בדרך לאפסנאות

העזיבה את יונייטד בלתי נמנעת, ועכשיו נשאר לבחור לוקיישן (סיטי? ריאל?). מבחינה כלכלית, מעבר לסיטי יעניק לרוני את חוזה הגבוה בעולם הכדורגל, ויסדר ליונייטד ערימת מזומנים עצומה

1. כשאתה שחקן של מנצ'סטר יונייטד, גם אם אתה כוכב-על במעצמת הכדורגל הזאת, יש רק דבר אחד בטוח: המקום שלך בסגל של הקבוצה אף פעם לא בטוח. ודאי לא בעידן סר אלכס פרגוסון, המנג'ר שכבר הוכיח בלא מעט מקרים שאין שחקנים שהם מעל המועדון, אין פרות קדושות, ואין הנחות לאף אחד.

מה שקורה עכשיו סביב וויין רוני לא מפתיע את מי שמכיר את ההיסטוריה של פרגי. פול מקגראת', פול אינס, רוי קין, יאפ סתאם, רוד ואן ניסטלרוי, דייויד בקהאם, קרלוס טבז. זו רשימה חלקית של כוכבים שנבעטו מהמועדון על-ידי המנג'ר הסקוטי, אחרי אוטוביוגרפיה חושפנית מדי, ציטוט לא נכון בתקשורת, תקרית מביכה מחוץ למגרש או התנהגות שלא מתיישרת עם האג'נדה שלו. עכשיו הגיע תורו של רוני.

במקרה של החלוץ בן ה-24 זו לא רק היכולת החלשה העונה. גם לא העובדה שנתפס שוב ושוב על-ידי הצהובונים בממלכה כשהוא שותה אלכוהול, מעשן סיגריות, משתין באמצע הרחוב או נפגש עם נערות ליווי. היחסים בין רוני לפרגוסון פשוט הגיעו לנקודת האל-חזור בשבוע שעבר בוומבלי: אחרי משחקה של נבחרת אנגליה מול מונטנגרו, כשנשאל "למה פרגוסון טוען שיש לך פציעה בקרסול", בחר רוני להוציא את המנג'ר רע/שקרן כשענה "אני לא יודע". הנתק עם פרגוסון הגיע לשיאו, וההמשך לא איחר לבוא: רוני הודיע ליונייטד שאין לו כל כוונה לחדש את חוזהו שמסתיים בסוף העונה הבאה.

2. שתי שאלות במוקד העניין: א', האם העזיבה בלתי נמנעת? ב', איזו קבוצה הכי מתאימה לקחת את רוני? נתחיל מכך שמבחינה אישית רוני יודע שעזיבה של יונייטד יכולה להועיל לו מאוד ברמה הכלכלית. החוזה הנוכחי שלו בקבוצה מבטיח לו 80-90 אלף ליש"ט בלבד בשבוע, ובמו"מ שקיים בחודשים האחרונים הבטיחה יונייטד לשדרג אותו לאזור ה-150 אלף ליש"ט - כסף קטן לפי התקשורת האנגלית שמדווחת כי מנצ'סטר סיטי מוכנה להציע לו את החוזה הגבוה ביותר בהיסטוריה של הכדורגל: בין 250 ל-300 אלף ליש"ט בשבוע.

עוד רמזים לכך שרוני יעדיף מעבר סנסציוני לסיטי נמצאים אצל סוכנו ויועצו האישי פול סטרטפורד. אותו סטרטפורד שנחשב לאחד מהחברים הטובים של בריאן מרווד, המנהל הספורטיבי של "הסיטיזנס". אותו מרווד שבעבר עבד בצמוד לרוני במסגרת תפקידו בנייקי, שהיא אחת הספונסריות הבולטות של השחקן.

וויין רוני, כריסטיאנו רונאלדו, מנצ'סטר יונייטד / צילום: רויטרס
 וויין רוני, כריסטיאנו רונאלדו, מנצ'סטר יונייטד / צילום: רויטרס

בריאל מדריד מפנטזים שהצמד הזה יחזור לשתף פעולה (צילום: רויטרס)

אז סיטי? לא כל כך מהר. מה שמתאים לרוני לא בהכרח מתאים ליונייטד. קשה מאוד לראות את יונייטד חותמת על עסקה שתשחרר את הכוכב הכי גדול שלה ליריבה הכי גדולה שלה, ועוד שנה אחת בלבד לאחר שהקבוצה ויתרה במודע על המשך העסקתו של קרלוס טבז לטובת נחיתה בסיטי אוף מנצ'סטר.

מעבר לקבוצה מחוץ לאנגליה (ריאל או בארסה) גם הוא בא בחשבון. אבל גם הוא לא יהיה כל כך פשוט: רוני יודע שהאופי המיוחד שלו, המנטאליות הכל-כך אנגלית, לא בהכרח יתאימו לעיר זרה. גם אשתו, קולין, תעדיף להמשיך להתגורר באנגליה, צמוד לאחותה בת ה-12, הסובלת מפיגור שכלי קשה.

הלאה. ברצלונה? לקבוצה עמוסת החובות וההפסדים אין כרגע תקציב לעסקת ענק; צ'לסי? רומן אברמוביץ' כבר כמה שנים מוותר על רכישות יקרות; האיטלקיות? בכלל לא רלוונטיות לסכומים המדוברים. כך שהמסקנה ברורה: היעד הכי ריאלי של רוני הוא ריאל מדריד. ריאל, שיחסית עשתה רכש צנוע יחסית בקיץ האחרון, ונשארה עם מצבת חלוצים דלילה (בנזמה והיגוואין). ריאל, שתמיד נמצאת בחובות ותמיד מדברת על "שפיות כלכלית", ואז מקבלת מאיזה בנק הלוואה של 150 מיליון אירו, ותופרת עוד גלאקטיקו לסגל שלה. ריאל, שבעיניים כלות הסתכלה איך רק לפני שנתיים הצמד רונאלדו-רוני פירק את אירופה בדרך לזכייה בצ'מפיונס.

3. אז רוני ינחת בברנבאו כבר בחלון ההעברות החורפי? לא כל כך מהר. העברות גדולות מאוד לא מצליחות להבשיל בשנים האחרונות בחודש ינואר. בחורף 2010 ההעברה הכי יקרה באירופה היתה בשווי של 8 מיליון אירו בלבד. שנה לפני כן, הסכום הכי גדול שהחליף ידיים היה 20 מיליון אירו. רוני שווה בערך פי שלושה.

וויין רוני, אלכס פרגוסון, מנצ'סטר יונייטד, פרמיירליג / צילום: רויטרס
 וויין רוני, אלכס פרגוסון, מנצ'סטר יונייטד, פרמיירליג / צילום: רויטרס

פרגוסון ורוני. סוף הרומן? (צילום: רויטרס)

לעסקאות הזולות בינואר יש כל מיני סיבות. ריאל, למשל, יודעת שרוני לא יוכל להשתתף במשחקי הצ'מפיונס ליג שלה העונה אם יעבור אליה כבר בינואר הקרוב. זה חתיכת שיקול מהותי. מבחינה כספית, לקבוצות יותר קשה להתחייב בינואר על העברות ענק, לפני שהן יודעות איך יסיימו את העונה מבחינת הכנסות, מי יהיה המנג'ר בשנה הבאה וכו'.

מה בכל זאת יכול להעביר את רוני ממנצ'סטר כבר בעוד שלושה חודשים? העובדה שהוא מסיים חוזה בסוף העונה הבאה: יונייטד יודעת שבקיץ 2011, שנה לפני תום חוזהו, שווי השוק שלו יצנח משמעותית. ינואר כנראה יהיה ההזדמנות האחרונה של הגלייזרים להרוויח כסף גדול על הנכס הכי משמעותי שלהם. עכשיו הם רק צריכים למצוא קבוצה שתסכים לשלם את סכומי העתק. תתכוננו להרבה ספינים וכותרות. פשוט זה לא הולך להיות.