הניו יורק טיימס: "ישראל מתנהגת כמו הילד המפונק של ארה"ב"

תומס פרידמן, בעל הטור הפופולרי בנושא מדיניות החוץ: "נתניהו יודע שהוא לא יכול לעשות שלום עם חלק מהמשוגעים בקבינט שלו" ■ "הגיע הזמן למי שמפנק אותה למצוא תחביב אחר"

נמשכת הביקורת הקשה כלפי ישראל על רקע סוגיית הקפאת הבנייה והקשיים במו"מ עם הפלסטינים. הפעם, מגיעה ההתקפה מכיוונו של כותב הטורים היהודי הפופולרי תומס פרידמן המגדיר במאמר המערכת של עיתון ה"ניו יורק טיימס" את ישראל כילד המפונק של ארה"ב.

במאמר תחת הכותרת "פשוט תרדו מזה" (במקור: "Just know it off") טוען פרידמן כי על אף שאכן ישראל היא החברה היחידה באו"ם שמדינה אחרת מצהירה בגלוי על רצונה להביא להשמדתה וכי היא המדינה היחידה שנסגה משטחים אותם כבשה במלחמה (ובתגובה "זכתה למטחי טילים", כהגדרתו) - אין לדברים קשר לעובדה שישראל כיום אכן מתנהגת כילד המפונק של המשטר בוושינגטון, כפי שטוענים רבים ממתנגדיה.

"תחסכו לי את השטויות על זה שהנשיא אובמה הוא אנטי-ישראלי בזמן שהציב כאחת מהמטרות העליונות שלו לבנות קואליציה עולמית לעצירת תכנית הגרעין של איראן... אובמה מאמין מה שרוב אזרחי ישראל מאמינים: שישראל לא יכולה להישאר דמוקרטיה יהודית בטווח הארוך אם היא תמשיך לשלוט ב-2.5 מיליון פלסטינים בגדה המערבית", כותב פרידמן שכותב בנימה צינית ברורה על סוגיית הקפאת הבניה: "אני יודע שזה רעיון מטורף ורדיקלי - אבל כשאמריקה מבקשת מישראל לעשות משהו שבאף צורה שהיא לא נוגע לביטחון הקריטי אלא עשוי דווקא לסייע לו - יש רק תשובה נכונה אחת: "כן"".

לדבריו, היה על נתניהו להשיב לממשל האמריקני באומרו: "אתה יודע מה, כבוד הנשיא, אנחנו בספק האם ההקפאה המתמשכת תסייע במשהו - אבל אם אתה חושב שכן, בוא נבחן את זה. זה בשבילך".

פרידמן כותב עוד כי "נתניהו מתנהג בחולשה על אף שהוא חזק" וכותב כי נתניהו יודע "שהוא לא יכול לעשות שלום עם כמה מהמטורפים בקבינט שלו - אבל אומר לארה"ב שהוא יכול לפוצץ את הקבינט רק פעם אחת, בשביל הסכם של ממש". הבעיה, על פי פרידמן, היא ש"לעולם לא נגיע לשלב כזה אם הוא לא יפוצץ (את הקבינט) עכשיו ויצור קואליציה שיכולה לדון בהסכם.

הכותב מבקר גם את התנהלות הרשות הפלסטינית כשהוא טוען שסירובו של אבו מאזן להצעה שהעלה קודמו של נתניהו, אולמרט, כמו גם חוסר נכונותו לדון במהלך 9 החודשים הראשונים של ההקפאה מעלים סימני שאלה באשר למחוייבות הצד הפלסטיני לשיחות השלום - ועם זאת, לדבריו על ישראל לקחת את הסיכון ולבחון את כוונות הפלסטינים "בלי שארה"ב תצטרך להתחנן או לשחד את ישראל".

בסיום דבריו קורא פרידמן לארה"ב ול"גורמים חיצוניים אחרים שמפנקים את ישראל - למצוא תחביב אחר".