הנגיד פישר: אנחנו יכולים להשפיע על המגמה בשוק המט"ח

בראיון שהעניק לוול סטריט ג'ורנל, פישר הגן על רכישות הדולרים שלו במטרה למנוע היחלשות הדולר ■ "המטרה שלנו להפחית את התנודות של השקל למול סל המטבעות"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, העניק אתמול (ג') ראיון מיוחד לוול סטריט ג'ורנל שבו הגן על רכישות הדולרים שלו במטרה למנוע היחלשות הדולר, זאת כאשר ההתערבויות שלו בשוק המט"ח הן מבין האגרסיביות שיש כיום בעולם. "זה לא נכון שאנחנו לא יכולים באמת להשפיע על המגמה בשק המט"ח", הדגיש בראיון.

"אנו בוחנים את הערך של המטבע המקומי מול סל המטבעות של המדינות עמן אנו סוחרים, ולא רק על שער החליפין של השקל מול הדולר. מדד המטבעות המשוקלל הרבה יותר יציב מאשר שער החליפין מול הדולר", אמר פישר והסביר כי המטרה שלו היא להפחית ככל האפשר את התנודות בשוק המט"ח, על מנת להגן על כלכלת ישראל מוטת הייצוא.

פישר ציין כי מוקדם יותר השנה האירו צנח ונסחר תמורת 1.2 דולרים וכיום הוא נסחר בשער של 1.4 דולרים. "אלו תנודות חריגות וחדות ואנחנו מנסים לצמצם את השתקפותן בשער החליפין של השקל", אמר פישר בראיון.

"הדולר במגמת היחלשות גלובלית, אבל בכל זאת אתה עדיין נלחם כדי לשמור על 'שקל חלש', באיזה שלב אתה תרים את הידיים ותגיד שאתה לא יכול להשפיע על המגמה בשוק המט"ח?", שאל אותו המראיין צ'ארלס לוינסון.

פישר ענה: "זה לא נכון להגיד שאתה לא יכול להשפיע על המגמה בשוק המט"ח. אין לי ספק כי לרכישות הדולרים המסיביות שלנו בין יולי 2008 ל-2010, במיוחד בשנה הראשונה כשקנינו 100 מיליון דולר ליום, הייתה השפעה רצינית על שער החליפין, שלדעתי בזכותו יצאנו מהמיתון יחסית מהר מאשר מדינות אחרות בעולם".