היענות נמוכה להצעת סקיילקס: רק 13% הסכימו להחליף האג"ח

‎‎בעל השליטה, אילן בן דב, נענה להצעת הרכש ויקבל לידיו אג"ח מסדרה ו' ■‏‎‎‏ ‏S&P‏ מעלות שינתה אתמול את תחזית הדירוג של פרטנר ל"שלילי"‏

‎‎‏"אנו מרוצים מתוצאות ההנפקה, ורואים בכך הבעת אמון של הציבור בכלל וציבור המוסדיים בפרט, ביכולת ההחזר של החברה לאורך זמן". במילים אלו סיכם יהל שחר, מנכ"ל סקיילקס, את השלמת הנפקת איגרות החוב של החברה מסדרה ו' (לפרעון בשנים 2012-2020) שנועדו להחליף בדרך של הצעת רכש חליפין את רוב איגרות החוב מסדרה ג' של החברה (לפרעון בשנים 2011-2013).

באמצעות ההצעה ביקשה סקיילקס , בשליטת אילן בן-דב, להאריך את המח"מ (משך חיים ממוצע) של החוב אותו לקחה לצורך רכישת השליטה בחברת הסלולר פרטנר.

למרות שביעות הרצון של שחר, קשה לראות בהיענות להצעת הרכש של סקיילקס הצלחה, שכן בניגוד לתוכניות החברה, רק 9.31% מסך איגרות החוב מסדרה ג' שבמחזור וכ-13% מהיקף הצעת הרכש, נענו לה. במספרים, מדובר בכ-66 מיליון שקל ע.נ. שנענו להצעה, מתוך עד 500 מיליון שקל ע.נ., להם קיוותה החברה. בנוסף לכך, אחד הנענים להצעה הוא לא אחר מבעל השליטה בסקיילקס, אילן בן-דב, שהחליף את כל איגרות החוב מסדרה ג' שברשותו, בהיקף של 4.7 מיליון שקל ע.נ.

משקיע מוסדי, המחזיק באג"ח ג' של סקיילקס ושלא נענה להצעת הרכש, אמר היום ל"גלובס", כי הסיבה לכך היא שהצעת הרכש לא הייתה אטרקטיבית מספיק, בתקופה בה ישנה עדיפות לטווח הקצר. "אם כבר מאריכים את המח"מ בשיעור ניכר, כמו שמציעה סקיילקס, הפיצוי על אי הוודאות צריך להיות גדול הרבה יותר", אמר.

נשענת על תקבולי דיבידנדים מפרטנר

לפני כחודש פרסמה סקיילקס תשקיף המדף לקראת הנפקת האג"ח הצפויה מסדרה ו', וחשפה את כוונתה לבצע הצעת רכש חליפין לאג"ח מסדרה ג', הסדרה הגדולה ביותר שהנפיקה לפני למעלה משנה, כחלק מאמצעי המימון לרכישת השליטה בפרטנר.

הריבית באג"ח החדשות נקבעה על 4.2%, נמוכה יותר מבסדרה הישנה, אך גבוהה מהתשואה לפדיון, לפי מחיר האג"ח בשוק. בנוסף, סקיילקס פיצתה את הנענים על הצעת הרכש על הארכת המח"מ, באמצעות שימוש יחס המרה מועדף: כל מחזיק אג"ח מסדרה ג' קיבל 1.08 אג"ח מסדרה ו'. כמו כן חיזקה החברה את הבטוחות ומעניקה כיסוי של 120% על היקף החוב שבמחזור וכן מנגנון הצמדה החל מ-2014.

איגרות החוב מסדרה ג' של סקיילקס הן כאמור בהיקף הגבוה ביותר שהנפיקה בספטמבר אשתקד - כ-709 מיליון שקל. החברה הנפיקה אג"ח בהיקף של כ-2 מיליארד שקל בסך הכל. איגרות החוב מיועדות לפירעון בשישה תשלומים חצי שנתיים שווים בסוף החודשים יוני ודצמבר של כל אחת מהשנים 2011-2013. כיום נסחרות איגרות החוב במחיר של 109.75 אג', לפי שיעור תשואה לפדיון של 2%. המשמעות להיענות הנמוכה של הצעת הרכש, היא שהחברה תידרש לפרוע את האג"ח הנותרות, כ-640 מיליון שקל ע.נ. בשנתיים הקרובות.

לכאורה, לסקיילקס לא צריכה להיות בעיה להחזיר את חובה לבעלי האג"ח, אך מכיוון שהיא נשענת על תקבולי דיבידנדים מפרטנר, ייתכנו שינויים במקורות להחזרו. פרטנר עשויה להיפגע מתוכניות משרד האוצר להגברת התחרותיות בשוק, בהן פתיחת השוק למפעילים וירטואליים (‏MVNO‏) ומתן רישיונות סלולריים נוספים. במידה ואכן תיפגע החברה, צפויים תשלומי האג"ח שלה לקטון ולפיכך, גם אלו שישולמו לסקיילקס. במקרה כזה, עשויה סקיילקס לממש חלק מהחזקותיה בחברת הסלולר, כפי שאף הצהירה בעבר, לקראת גיוסי האג"ח השונים.

בהקשר של פרטנר, נציין, כי אתמול לאחר סיום המסחר בבורסה הודיעה חברת הדירוג ‏S&P‏ מעלות על אישרור דירוג החוב של החברה ברמה של ‏ilAA‏ מינוס, אך שינתה את תחזית הדירוג לשלילית. הסיבה לשינוי התחזית היא הצפי לגידול בהיקף המינוף של החברה בעקבות חתימת ההסכם לרכישת 012 סמייל מאיש העסקים יוסי מימן, תמורת כ-1.5 מיליארד שקל.

כלכלני מעלות ציינו, כי הרכישה עשויה אמנם לחזק את מעמדה התחרותי של פרטנר בעתיד, אך היא צפויה להוביל לעלייה במינוף, שתצמצם את המרווח הקיים בפרופיל הפיננסי של החברה לדירוג הנוכחי. בנוסף, מזהירים במעלות מפני היחלשות הביצועים התפעוליים של פרטנר בטווח הבינוני בשל התגברות הלחצים התחרותיים והרגולטוריים בענף התקשורת, אותם הזכרנו לפני כן.