קנייני האו"ם לחברות ישראליות: "עזרו לנו לקנות אצלכם"

בכירים מהאו"ם מגיעים בשבוע הבא כדי להציג ליצואנים ישראליים את דרישות או"ם בשנים הבאות ■ שגריר ישראל באו"ם, מירון ראובן: אנו צופים עליה במכירות הישראליות לאו"ם

משלחת בכירים באו"ם עומדת להגיע לישראל בתחילת השבוע הבא במאמץ להרחיב רכישות של מוצרי חברות ישראליות ולהיחשף להיצע הטכנולוגי והתעשייתי של השוק הישראלי. כך אמרו ל"גלובס" שגריר ישראל באו"ם, מירון ראובן, וראש משרד הרכש של או"ם, דימיטרי דובגופולי, מאוקראינה.

"או"ם לא תמיד היה שוק שחברות ישראליות חשבו עליו, ובמקביל, עד לפני ארבע, חמש שנים לא קיבלה ישראל זכות שווה להשתתף במכרזי הרכש של הארגון הבינלאומי בגלל סיבות פוליטיות", אמר השגריר ראובן. "חלק מהאג'נדה שלנו היא להרחיב את חלון ההזדמנויות של יצרנים ישראליים ליהנות מתקציבי הרכש הגדולים של או"ם. רק ב-2005 החלו חברות ישראליות לגלות נוכחות בזירת הרכש של הארגון".

הוא ציין, שאשתקד הסתכמו מכירות ישראל לאו"ם בחצי אחוז מתקציב הרכש של הארגון.להשוואה: מכירות גרמניה ב-2009 היו אחוז בלבד. לדבריו, הפיכת ישראל ליעד פופולארי של קנייני או"ם היא צעד נוסף שמאפשר לה להשתלב במערך הפיתוח העולמי. תקציב הרכש של הארגון לשנת הכספים 2011 גדל והוא עולה על רמה של ארבעה מיליארד דולר, ציין השגריר.

היעדרות של חברות ישראליות מתקציב כזה תהיה החמצה גדולה. משלחת הקניינים של או"ם מתכננת לערוך סמינר רכש ב-25 באוקטובר במלון רנסאנס בת"א כדי לפרט לנציגי חברות ישראליות למה זקוקים גופי הארגון בעתיד בטווח הקרוב והבינוני. בין החברות שמתוכננות להשתתף בטקס: אלביט, מטריקס, גילת-סטקום, מגל, נירוסופט, מר אבטחה ותקשורת, סולארפאואר ואודיס. כבר עכשיו יש לאו"ם חוזה עם אודיס לרכישת מתקני טיהור מים ומתנהל מו"מ לרכישת מוצרים ביטחוניים עם חברת מיפרם.

דובגופולי אומר, כי מבחינתו "תמיד טוב לבוא לישראל כי תמיד מוצאים שם דברים חדשים". הוא מדגיש, שלשיקולים פוליטיים אין כל מקום בתהליך קבלת ההחלטות על רכישת מוצרים. "אצלנו, אנו שואפים לקבל את הערך הטוב ביותר בשביל התקציב שלנו", הוא אומר. לדבריו, אין כל מכשול עסקי לעבוד עם ישראל. להיפך, הוא אוהב "לעשות ביזנס עם ישראל" למרות שהספקים הישראלים קנו להם שם, לפחות בעיניו, של מנהלי מו"מ קשוחים מאוד. דובגופולי מודה, ש"יש לנו בעיה להכניס ציוד מתוצרת ישראל למדינות לא ידידותיות, אך יש לנו דרכים טובות כדי להתמודד עם הקשיים האלה".

גורמים אחרים אמרו לגלובס, כי במקרים מסוימים מורידים קנייני או"ם את תוויות מייד אין איזראל כדי להקל על קליטת המוצרים במדינות ערביות או אחרות.