מחפשים כוכבים בסטארט-אפים בהוליווד: השקעות ההון סיכון הוכפלו

הקרנות משקיעות במדיה חברתית, משחקי וידיאו וטכנולוגיה ירוקה ■ "יש כמה סקטורים לוהטים כעת, ועושה רושם שללוס אנג'לס יש הזדמנות לתפוס עליהם טרמפ"

אנשי ההון סיכון של עמק הסיליקון חוטפים על הראש ב"רשת חברתית", הסרט החדש על סיפור ההצלחה של הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק. הם קיבלו את הטיפול ההליוודי המקובל. לעומתם, לאחרונה היחסים בין אנשי הפיננסים ומוקדי הטכנולוגיה והבידור בקליפורניה דווקא הולכים ומתחממים, והשווי של השקעות ההון סיכון שבוצעו השנה בלוס אנג'לס כמעט שהוכפל.

"מדיה חברתית ודיגיטלית, משחקי וידיאו וטכנולוגיה ירוקה הם האטרקציות הגדולות ביותר להון סיכון השנה", אומרת אמילי מנדל, סגנית נשיא לנושאים אסטרטגיים בהתאחדות ההון סיכון הארצית בארה"ב, NVCA. "יש כמה סקטורים לוהטים כעת, ועושה רושם שללוס אנג'לס יש הזדמנות לתפוס עליהם טרמפ", מוסיפה מנדל.

האטה עונתית בארה"ב

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2010 נרשמו 155 עסקאות של הון סיכון באזור לוס אנג'לס בשווי כולל של 1.3 מיליארד דולר, לעומת 124 עסקאות בשווי 673 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. כך עולה מסקר MoneyTree שפורסם לאחרונה על-ידי PWC ו-NVCA, בהתבסס על נתונים של תומסון-רויטרס.

ברבעון השלישי נרשמה האטה בקצב העסקאות בכל רחבי ארה"ב, שהמומחים מייחסים לגורמים עונתיים ולהשוואה הקשה יותר להשקעות הגדולות בטכנולוגיה ירוקה בשנה שעברה. אך היקף המימון עדיין מעל לרמת העסקאות של 2009, אומרת טרייסי לפטרוף, שותפה ביחידת הון הסיכון של PWC.

בכל ארה"ב, אנשי ההון סיכון השקיעו 16.7 מיליארד דולר עד הרבעון השלישי של 2010, בהשוואה ל-12.9 מיליארד דולר בשנת 2009.

אזור לוס אנג'לס מדורג במקום הרביעי במשיכת הון סיכון השנה, ונראה שהוא מצמצם את הפער עם האזורים המובילים שהם ניו-יורק, ניו-אינגלנד ואפילו עמק הסיליקון.

הגאות בפתיחת חברות סטארט-אפ דיגיטליות בלוס אנג'לס, שנתפסת כבר מזמן כבירת הבידור האמריקנית, משכה את תשומת לב יזמי ההון סיכון בעמק הסיליקון הסמוך, המגרש הביתי של ההון סיכון הפורה ביותר בעולם.

"קל להגיע מהעמק לעבודה באזור לוס אנג'לס. ויש בה גם מערכת כלכלית שמעודדת יותר ויותר חברות סטארט-אפ", אומרת מנדל.