חברת החשמל תגייס עוד 4 מיליארד שקל בישראל

בחברה טוענים כי אין ביכולתה לממן תוכנית הפיתוח במתכונתה הנוכחית ללא הזרמת הון מיידית או העלאת התעריפים ב-16% ■ סך החובות עומד על 61.7 מיליארד שקל

דירקטוריון חברת החשמל בראשותו של היו"ר החדש, יפתח רון טל, אישר היום (ה') את התנאים הכלליים לגיוס חוב בארץ בסכום של כ-4 מיליארד שקל. הדירקטוריון דן היום בטיוטת דו"ח מבקר המדינה בנושא גיוס הון, ואישר לפנות לקבלת אישור הממשלה ושר התשתיות הלאומיות. הכספים שיגויסו ישמשו להחזר חובות של חברת החשמל לגורמים השונים מהם לוותה.

חברת החשמל דיווחה בדוח"ותיה האחרונים כי בקופתה 4 מיליארד שקל, המיועדים לכיסוי חובותיה בטווח המיידי והבינוני. עם זאת, בחברה טוענים מזה זמן כי אין ביכולתה לממן את תוכנית הפיתוח במתכונתה הנוכחית ללא הזרמת הון מיידית של הבעלים בהיקף 6 מיליארד, העלאת התעריף ב-16%, התייעלות והשלמת הליכי הרפורמה.

נזכיר, כי לפני כשבועיים נחשף ב"גלובס" על העלאה צפויה של תעריפי החשמל לצרכנים בקרוב בכ-5% לפחות, בשל ההתייקרות בעלויות ייצור החשמל במהלך הקיץ. לפי הערכות, מדובר בתוספת תקציבית של כמיליארד שקל שתשולם לחברת החשמל כהחזר על הוצאותיה. יצויין כי שיעור השינוי בתעריפים טרם נקבע סופית.

כזכור, ביולי 2010 אישר דירקטוריון החברה מסגרת גיוס חוב לשנת 2011 בסך של כ-4 מיליארד שקל למחזור חובות. באוגוסט 2010 אישר הדירקטוריון ביצוע הנפקה פרטית של אג"ח בישראל, בהיקף של עד 1 מיליארד שקל, בכפוף לדיון בטיוטת דו"ח מבקר המדינה בנושא גיוסי ההון.

חברת החשמל אמרה בתחילת החודש כי אין חשש ליכולתה לעמוד בהחזר חובותיה. ההודעה באה בתגובה להחלטת סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P להוריד את דירוג האשראי של החברה ל-BBB מינוס. S&P צפויה להוריד את דירוג האשראי הבינלאומי של החברה, שדיווחה ברבעון האחרון על הפסד של כמיליארד שקל. מצבת חובותיה של חברת החשמל עומדת נכון להיום על 61.7 מיליארד שקל, ומתוך זה החובות לבנקים ולנותני אשראי עומדים על כ-44 מיליארד.

החברה מוסרת, כי אם הממשלה לא תאשר את הכללת עילת הפרעון המיידי של שינוי השליטה בחברה, או אם לא יותר לחברה ליצור שעבוד צף להבטחת אגרות החוב, תובא ההנפקה לדיון מחדש בפני הדירקטוריון. רו טל יוכל לאשר שינויים לא מהותיים בתנאים הכלליים ולאשר את הסכום הסופי של ההנפקה ואת שיעור הריבית.