בנק ישראל: המדד המשולב נותר ללא שינוי בחודש ספטמבר

ברבעון השלישי של השנה - עלייה בפעילות בקצב מתון יותר מבשני הרבעונים הקודמים ■ מדד מלניק ירד ב-0.1% בספטמבר בעקבות ירידה חריגה במדד הייצור התעשייתי באוגוסט

המדד המשולב למצב המשק הישראלי נותר בחודש ספטמבר ללא שינוי ביחס לחודש קודם, כך מדווח היום (א') בנק ישראל. נתוני המדד ברבעון השלישי של השנה, מצביעים על עלייה בפעילות בקצב מתון יותר מזה שנרשם בשני הרבעונים הקודמים. היציבות במדד החודש משקפת עלייה במדד הפדיון במסחר ושירותיים וביבוא התשומות, אשר קוזזה בירידות במדדי יצוא הסחורות והשירותיים, יבוא מוצרי הצריכה ומדד היצור התעשייתי.

ולרכיבי המדד: מדד הייצור התעשייתי ירד באוגוסט ב-6%, לאחר עלייה של 2.4% ביולי. מדד הפדיון של המסחר והשירותים עלה באוגוסט ב-0.1%, בהמשך לעלייה של 1.7% ביולי. מדד יצוא השירותים ירד בספטמבר ב-4.5% לאחר עלייה של 5.2% באוגוסט. מדד יצוא הסחורות ירד בספטמבר ב-5.6%, בהמשך לירידה של 11.8% באוגוסט. מדד יבוא מוצרי צריכה ירד בספטמבר ב-2.9%, בהמשך לירידה של 5.5% באוגוסט. מדד יבוא תשומות לייצור עלה בספטמבר ב-1.4%, לאחר ירידה של 6.6% בחודש אוגוסט.

מדד מלניק ירד ב-0.1%

היום פורסם גם שמדד מלניק למצב המשק ירד ב-0.1% בספטמבר. לדברי פרופ' רפי מלניק, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה, ירידת המדד החודש הושפעה מירידה חריגה של 6% במדד הייצור התעשייתי בחודש אוגוסט אשר גרמה לעדכון כלפי מטה של המדד כולו גם לחודש שפורסם בחודש הקודם. ככל הנראה, מתרכזת ירידה זו בתעשיות של טכנולוגיית עלית בהן נרשמה ירידה של כ-12% באוגוסט.

פרופ' מלניק מציין כי בשלב זה אין אפשרות לקבוע האם זהו נתון חריג - חד פעמי - שיתוקן בהמשך, או שנוצר מפנה חד לרעה בפעילות התעשייה. בפדיון בענפי המסחר והשירותים נשמרת היציבות ברמה גבוהה, המשקפת רמה גבוהה של ביקושים מקומיים בעיקר של הצריכה הפרטית.