ראש הכת בה מעורבות בנותיו של ברונפמן: "גרמתי למות אנשים"

בקלטת וידאו שהועלתה בסוף השבוע ליו-טיוב מודה ראש נקסיום במעשי הרג בשם אמונתו ■ האחיות לבית ברונפמן תרמו לכת כ-150 מיליון דולר ■ אדגר ברונפמן ל"גלובס": "הכל בולשיט"

גילוי חדש בפרשת הכת המסתורית, שבה מעורבות שתי בנותיו של איל הוויסקי אדגר ברונפמן: ראש הכת, קית רנייר, בן 50, שחסידיו מכנים אותו "החלוץ", מודה בקלטת וידיאו, שגרם למות אנשים בגלל האמונות שלהם. הקלטת הועלתה בסוף השבוע ליו-טיוב, לאחר שנמסרה לעיתון "ניו יורק פוסט".

הקלטת פורסמה בעקבות תחקיר שפורסם בגיליון החדש של "ואניטי פייר" וחשף, בפרטי פרטים, את מעורבותן של שתי האחיות, בנות הזקונים של ברונפמן, בארגון סודי בשם NXIVM (מבוטא כמו NEXIUM, נקסיום, תרופה פופולארית נגד עודף חומציות). לפי הכתבה, הזרימו השתיים לנקסיום סכומי עתק מקרנות הנאמנות המשפחתיות שלהן בשש השנים האחרונות כדי לממן את הארגון ואת תוכניות השקעה כביכול של מנהיגו. "ואניטי פייר" אומר כי מדובר ב-150 מיליון דולר.

קלטת הווידאו, שבה מודה רנייר במעשי ההרג, מנציחה שיחה שניהל עם שתי נשים ב-2009. השתיים, שפניהן מוסתרות, דיברו, בין היתר, על החששות שלהן מפני מה שמתרחש בכת ועל פעילויותיו העסקיות של רנייר. הן, וכמה חברות אחת בכת, הקליטו שעות שיחה עם רנייר, שבמהלכן הוא ניסה לשכנען לא לנטוש את הכת שלו, לדברי מקורות שמצוטטים ב"ניו יורק פוסט".

בקלטת שמפרסם העיתון אומר רנייר: "אז הנה מה שקורה. גרמתי למותם של אנשים בגלל האמונות שלי או בגלל האמונות שלהם".

חברים לשעבר בכת אמרו לעיתון, כי דברי רנייר מדאיגים במיוחד על רקע היעלמותה המסתורית של חברה לשעבר בכת ב-2003. מדובר בקריסטין סניידר, פעילה להגנת הסביבה בת 35, שנעלמה מבית מלון באלסקה לאחר שהשתתפה בכמה קורסים של נקסיום. לא ידוע מה אירע לה, וגופתה לא נמצאה מעולם. הטנדר שלה, מתוצרת "טויוטה", נתגלה על חוף מפרץ באלסקה ובו המסר הבא: "שטפו לי את המוח והמרכז הרגשי של מוחי חוסל... אנא התקשרו להוריי אם מצאתם את המסר הזה".

רנייר מופיע בקלטת עם זקן מדובלל, שיער ארוך וחולצת טי שמנונית. באחד מקטעי הקלטת הוא חולק על השגות של אחת משתי הנשים לגבי כישלון עסקי שגרם להסתבכותו עם השלטונות. נראה שהוא מנסה להזכיר לה את עוצמתו כראש נקסיום.

"אנשים ירו בי בגלל האמונות שלי", הוא אומר. "הייתי צריך לקבל החלטות. לשכור שומרי ראש, לחמש אותם, או לא? אבל אני עומד בראש ארגון טוב מאוד. אפשר לומר, 'ככל שיש יותר אור, כך יש יותר חרקים'... הייתי אומר שיש לנו אור חזק מאוד".

רנייר טוען, שנקסיום מציעה קורסים ל"צמיחה אישית". אבל מומחים לבריאות הנפש אמרו ל"פוסט", כי רנייר עוסק ב"שטיפת מוחות" ושהוא מפעיל על חסידיו טכניקות שנועדו לשבור אותם מבחינה פסיכולוגית. כאמור, עיקר מימונו של הארגון נובע מכספי האחיות ברונפמן.

אביהן היה מודע למעורבותן, לדברי אנשים שדיברו אתו ושצוטטו ב"ואניטי פייר". הוא היה מודאג עמוקות, אמר חבר לשעבר בנקסיום, שנפגש עם ברונפמן אשתקד. "הוא רצה לדעת מה קורה עם הילדות שלו. הן הדאיגו אותו", סיפר אותו מקור. "הוא ראה אותן, אבל הוא ראה רק מסיכות. הבנות היו מרוחקות ושומרות סוד".

כתבה על מעורבות האחיות בכת פורסמה ב"גלובס" ביום ה' שעבר וכללה גם תגובה קצרה של אדגר ברונפמן בשיחת טלפון קצרצרה עם כתב "גלובס": "הכול בולשיט".