מודו לקראת הגיוס בבורסה בת"א: תשקיף עם הערת "עסק חי"

החברה שייסד דב מורן מגיעה לאחד-העם - שרפה עד היום מעל 115 מיליון דולר ■ מכרה במחצית הראשונה של 2010 ב-1.6 מיליון דולר בלבד ■ דב מורן מרוויח כ-35 אלף שקל בחודש

הפסדים כבדים, שריפת מזומנים והערת "עסק חי". אלו הנתונים שאיתם נפתח היום תשקיף המדף של הסטארט-אפ מודו של דב מורן. יצרנית הטלפון הנייד מודו הוקמה בינואר 2007 על-ידי מורן, מי שהקים וניהל את אם סיסטמס עד שנמכרה לסנדיסק תמורת כ-1.6 מיליארד דולר. הנתונים שפורסמו בתשקיף, ובכללם הערת "עסק חי", מעידים, אולי טוב יותר מכל סממן אחר, על כך שהפנייה לשוק ההון לצורך הגיוס היא אקט של חוסר ברירה.

אלו המספרים המרכזיים העומדים מאחורי החברה.

123.5 מיליון דולר - זהו הסכום שאותו גייסה מודו מיום הקמתה ועד פברואר 2010, ורשימת המשקיעים שלה מפוארת למדי. מורן, מייסד החברה, השקיע כ-13.5 מיליון דולר, חברת סנדיסק והקרנות ג'מיני וג'נסיס השקיעו 10 מיליון דולר כל אחת, קרן גריילוק 5 מיליון דולר וקרן רודיום של דניאל רקנאטי עם 15מיליון דולר.

שמות בולטים מתעשיות אחרות כוללים את Lynav Shipping של עידן עופר, שהשקיעה 25 מיליון דולר, חברת הביטוח ג'נרלי שהשקיעה 11.5 מיליון דולר ויצרנית הזיכרונות קינגסטון עם 5 מיליון דולר. בסך הכול הושקעו בחברה 103.5 מיליון דולר כהשקעות הון וכ-20 מיליון דולר בהלוואות המירות.

120 מיליון דולר - זוהי שוויה של מודו טרם הגיוס המתוכנן. שווי זה נמוך בכ-20% מהשווי המוערך של החברה במארס 2008. מורן, לצד החתמים כלל פיננסים ולאומי ושות', יציג את מודו בשבועות הקרובים בסדרת פגישות אינטנסיבית עם המשקיעים המוסדיים בישראל.

החברה, שמפתחת ומייצרת טלפון קל שאמור להיות מותאם מודולרית להתקני אלקטרוניקה שונים, תנסה לגייס מינימום של 30 מיליון דולר. על פי אחת התוכניות של החברה, כפי שהיא מציינת בתשקיף, סכום הגיוס במניות יעמוד על 20 מיליון דולר והיתרה תגויס באג"ח ובאופציות.

1.5 מיליון דולר - הגירעון בהון העצמי של מודו, שהביא את רואי החשבון לצרף לדו"חותיה הכספיים הערת "עסק חי". הגירעון הזה מורכב מהון מניות שמוערך בכ-114.1 מיליון דולר ומיתרת ההפסדים שלה. סך הנכסים של החברה, המיוחס לתחום פעילותה, הסתכם בתום המחצית הראשונה בכ-25.5 מיליון דולר עם סך התחייבויות של כ-27 מיליון דולר.

1.85 מיליון דולר - אלו הכנסות מודו מיום הקמתה. בשנת 2009 כולה הכניסה החברה כ-182 אלף דולר בלבד. כל המכירות שרשמה החברה הן תוצאה של מכירת דגם מודו 1. מהמכשירים החדשים, מודו T ומודו W, החברה לא הכירה עדיין בהכנסות. עיקר הכנסות החברה עד כה (77%) הושגו בזכות הסכם הפצה באמריקה הלטינית.

115.6 מיליון דולר - זהו ההפסד שרשמה מודו מאז יום הקמתה. הפסד זה כולל את כל השקעות הפיתוח של החברה, כ-69 מיליון דולר. ההפסד במחצית הראשונה של השנה, הראשונה שבה החברה רשמה הכנסות בכל התקופה, הסתכם בכ-8.1 מיליון דולר בלבד. מודו רשמה גם תזרים מזומנים שלילי של 92.8 מיליון דולר מיום הקמתה. במחצית הראשונה הסתכם התזרים השלילי בכ-5.6 מיליון דולר.

50,000% - זהו שיעור הצמיחה החזוי בהכנסות החברה במצטבר בחמש השנים הקרובות. במודו מעריכים כי החברה תרשום בשנת 2014 הכנסות של 968 מיליון דולר. הרווח התפעולי יעמוד על 99 מיליון דולר, כאשר בשנת 2012 תעבור החברה לראשונה לרווחיות תפעולית של 1.46 מיליון דולר.

התחזיות האופטימיות במיוחד של החברה נשענות על הערכות לצמיחה של פי עשרה במשלוחים, ומתבססות על ביקושים ערים למכשיר בהודו, לדברי מורן.

497 אלף דולר - צבר ההזמנות של החברה לחודש יוני 2010. ביוני 2009 עמד צבר ההזמנות על 1.2 מיליון דולר, כולו בגין מכשירי מודו 1. החברה מציינת, עם זאת, כי יש לה הזמנות ליותר מ-50 אלף מכשירי מודו, בעיקר מדגם T, שאותם היא מתכוונת לספק כבר ברבעון הרביעי של השנה. עד היום מכרה החברה כ-21 אלף מכשירי מודו 1 מתוך כ-36 אלף שיוצרו.

131 - מספר עובדי מודו, סמוך לפרסום התשקיף. עיקר המשאב האנושי בחברה מרוכז במחלקת המחקר והפיתוח (60 עובדים). בנובמבר 2009, כשלא הצליחה לגייס הון בשווקים, פיטרה החברה 110 עובדים. נוסף לכך, החברה הפחיתה את שכר העובדים הנותרים בשיעור של 7.5%-15%.

457 אלף דולר - זו עלות שכרו של דב מורן מאז הקמתה של החברה. שכרו של מורן הופחת ב-50% בעקבות המשבר והוא עומד על כ-35.5 אלף שקל לחודש.

5% - שיעור הריבית שאותו מציעה החברה על אג"ח להמרה.

מודו מציגה: הלוואה בריבית קצוצה

לפני כשנה נקלעה מודו למצב קשה, שלא לומר הישרדותי. החברה נזקקה מהרגע הראשון לכסף גדול על מנת לפתח את פעילותה. מורן עצמו ידע, כי זו הדרך האפקטיבית היחידה להתחרות בשוק הטלפוניה עתיר התחרות.

בעקבות כך ניסתה החברה במהלך 2009 לגייס 50-70 מיליון דולר. מול שוקי הון סגורים, ועם מוצר מגמגם ביד, הגיוס לא צלח, והחברה נאלצה להיפרד מכ-110 עובדים. מיד לאחר מכן הצליח מורן בכל זאת להשיג חלק מהמימון, בגובה של 20 מיליון דולר. התשקיף חושף כיצד הגיע מורן לכסף.

התשקיף מגלה, כי בדצמבר 2009 קיבלה מודו הלוואה של 5 מיליון דולר מדוד סאן, בתנאים שמזכירים את השוק האפור. ההלוואה ניתנה לחברה עם ריבית-דריבית בשיעור של 25% למשך שנתיים, והיא ניתנה להמרה למניות. גיוס בתנאים דומים עשה מורן חודש לאחר מכן, מהונו האישי (כ-8.5 מיליון דולר), מחברת לין ספנות של עידן עופר ומג'נרלי.

למרות התנאים הדרקוניים, ללא הכסף הזה וללא האמון שהיה מצליח מורן לעורר במשקיעים, ככל הנראה הייתה מודו מתפרקת מנכסיה ולא סוגרת את השנה. לחברה יש בסוף הרבעון השני כ-14 מיליון דולר בקופה, שבלעדיהם לא הייתה מצליחה לארגן הון חוזר לניהול מלאי וייצור המספיקים כדי להתחיל בתהליכי המכירה.