למי אכפת מקצת קרינה?

הרוצה להבין איך מתנהל משרד התקשורת יבחן את האופן שבו מטופלת סוגיית האנטנות

ההתנהלות של שוק התקשורת בישראל בימים אלה נעה בין מצחיקה לעצובה. במיוחד כשבמשרד האוצר הוא זה שמנסה לקדם את הכנסת הדור הרביעי בסלולר, כי במשרד התקשורת לא עוסקים בנושאים הכי חשובים לקידום הדור הרביעי או השוק הסלולר בכלל - סוגיית האנטנות.

צריך להבין - אי אפשר להקים דור רביעי בישראל בלי פתרון בעיית האנטנות, מה גם שהמפעיל הנוסף לא יוכל להיכנס לשוק בלי אנטנות. אין אסטרטגיה.

משרד התקשורת מנוהל על ידי שר התקשורת על רגל אחת, כי את השנייה הוא מכניס לפוליטיקה, והענף משווע ליד מכוונת שתקבע סדרי עדיפויות.

משרד התקשורת הוא משרד מקצועי וטכנולוגי, ואין סיכוי ששר ילמד את קשת הנושאים המורכבת כל כך ובמקביל ינהל את המשרד. במילים אחרות, התפקיד של שר אינו לנהל את המשרד, אלא לקבוע מדיניות ולוודא שהיא מתבצעת.

יותר אנטנות - פחות קרינה

בחזרה לאנטנות. הסיפור של האנטנות הוא דוגמה טובה לאופן שבו מתנהל המשרד. זה לא קשור למשה כחלון, אם כי לו יש האחריות העליונה; זה קשור לחוסר ההחלטה בשאלה מהו הכיוון ומהי האסטרטגיה לעוד 5-10 שנים, לא רק מה יקרה מחר עם המיזוג של 012 סמייל ופרטנר.

סיפור האנטנות הוא סיפור כואב וקשה. גורמי המקצוע במשרד לאיכות הסביבה, במשרד התקשורת, גופי מחקר ואחרים, תמימי דעים בדבר אחד - יותר אנטנות הן פחות קרינה. כמה שזה לא נשמע פופולרי, זו האמת; חשוב להקטין את הקרינה גם באמצעות אנטנות נוספות ובצורה מושכלת.

מאחר שהמדינה לא מאשרת ולא מקדמת שיתוף אתרים בין חברות הסלולר, צריך יותר אנטנות. אבל את זה לא כחלון ולא גלעד ארדן, השר לאיכות הסביבה, יגידו. שניהם פוחדים פחד מוות מהציבור ומראשי הרשויות, ולא מוכנים להילחם עבור זה. בנושא האנטנות דרושה מנהיגות ציבורית איתנה או שר שיגיד את האמת ויפעל כדי להקטין את הקרינה. על אחת כמה וכמה אם רוצים דור רביעי.

כל העולם הולך לדור רביעי בסלולר, ויש שפע של פתרונות לבעיית האנטנות. ואצלנו? אצלנו המנהיגים פוחדים לקבל החלטות לא פופולריות.

אז זה נחמד שהאוצר דוחף את הדור הרביעי בסלולר, אבל לא שר האוצר ולא אף אחד אחר באמת ישכבו על הגדר כדי שבישראל תהיה פחות קרינה ושיונהג פה שיתוף אתרים בין החברות על ידי הוספת אנטנות על בנייני ציבור, אתרים ומוסדות ממשלתיים וכו' ושיתוף אתרים.

ייתכן שדווקא הפקידות אמורה להוביל את העניין כי לפוליטיקאים אין אומץ; וייתכן שאפילו ניתן היה לעשות את זה דרך חוק ההסדרים, אבל כרגע לנושא הזה אין אבא.