מניית סביינט איבדה מחצית משוויה: נכשלה במציאת רוכש

"בלומברג": יצרניות התרופות בריסטול מאיירס ונוברטיס שתייהן בחנו את האפשרות לרכישה, אך ויתרו על רקע המחיר הגבוה

מניית יצרנית התרופות בעלת הרקע הישראלי הנסחרת בנאסד"ק, סביינט צוללת בכ-45% במחזור חריג ושוויה בשוק נפל לכ-830 מיליון דולר, לאחר שהחברה דיווחה כי נכשלה במציאת רוכש לתרופה שפיתחה החברה. דירקטוריון החברה מסר כי ימשיך "ימשיך לבחון את האלטרנטיבות האסטרטגיות" כאשר גם שיווק התרופה באופן עצמאי היא אלטרנטיבה אפשרית.

החברה אמרה בחודש מאי כי תחפש רוכש לתרופה שפיתחה אם תזכה באישור ה-FDA לתרופה Krystexxa המיועדת לטיפול בחולים במחלת השיגדון (GOAT) הנחשבת לסוג כרוני של מחלת פרקים חמורה. לתרופה יש מעמד של תרופת יתום, מה שמבטיח לסביינט בלעדיות של שבע שנים בתחום. האישור המיוחל התקבל ב-14 בספטמבר והמניה הגיבה בזינוק של 35%.

אמריקנים הסובלים מהמחלה עשויים לשלם עשרות אלפי דולרים בשנה בעבור התרופה המהווה טיפול ביולוגי, המשמש חולים אשר טיפולים אחרים לא עוזרים להם.

יצרניות התרופות בריסטול מאיירס ונוברטיס שתייהן בחנו את האפשרות לרכישה, אך ויתרו על רקע המחיר הגבוה, כך עולה מדברים שמסרו ל"בלומברג" שני אנשים המקורבים לעניין, אשר ביקשו לשמור על פרטיותם, מאחר והמו"מ שקיימה החברה לא דווח לציבור.

התרופה של סביינט הינה התרופה הראשונה שמחוללת שינוי במחלה ועלות הטיפול השנתית בה מוערכת ב-25 אלף דולר עד 49 אלף דולר לשנה. על פי הערכות פוטנציאל המכירות של התרופה עשוי להגיע בשיא לכ-900 מיליון דולר 5 שנים לאחר השקתה בשוק.

סביינט היא חברה אמריקנית בעלת שורשים ישראליים, גלגול של ביוטכנולוגיה כללית. החברה סיימה את השלב השלישי והאחרון בניסוי הקליני בתרופה כבר ב-2008, אולם אז עלו סימני שאלה הנוגעים לבטיחות התרופה, וכשסביינט הגישה אותה לאישור, הציב בפניה ה-FDA דרישות נוספות. בסופו של דבר, כאמור, התרופה אושרה לפני יותר מחודש.