דירה ראשונה? תשכחו מזה

פישר הרחיק הזוגות עוד יותר מחלומם הגדול, אך חוסך להם אולי קריסה כלכלית סופנית

הדבר האחרון שמעניין כרגע את נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, והמפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הוא איך לקרב זוג ישראלי צעיר, בלי ערימות של כסף מהבית, לדירתו הראשונה.

עם זאת, חשוב להבין כי פישר וחזקיהו, צמד המבוגרים האחראים המוביל בצמרת הכלכלית, אינם פועלים מתוך קור מקפיא, שלא סופר את המרכיב האנושי שיושפע בהכרח מהכרעותיהם. להיפך: הם מאמינים שצעדיהם עשויים להועיל מאוד, בשורה התחתונה, לעשרות אלפי זוגות צעירים; אולי לא בקניית דירה, אבל במניעת נפילה לבור שחור שממנו לא ייצאו כל חייהם.

למעשה, המנוע שמריץ כיום את פישר וחזקיהו הוא הפחד, לא התקווה; פחד מתרחיש סאב-פריים, שבו עשרות אלפי רוכשי דירות עם משכנתאות ענק ורכיב פריים מפלצתי (ריבית משתנה, הנקבעת בהתאם להחלטת הריבית החודשית), פשוט לא מסוגלים לעמוד בהחזר החודשי וקורסים כלכלית.

זה קרה בארה"ב ופישר, שרואה את אוזלת היד של הממשלה בצעדיה בצד ההיצע בשוק הדירות, לא מוכן לקחת סיכון שיקרה גם כאן.

נחזור רגע לזוג הישראלי הצעיר, הלא עשיר מדי, שחולם על דירתו הראשונה. לפי התקנות החדשות שפרסם אתמול בנק ישראל, בהלוואות שמעל 800 אלף שקל שבהן מרכיב הריבית המשתנה הוא לפחות 25% (כמעט כל ההלוואות החדשות בשוק) ושיעור המימון שנלקח הוא 60% ומעלה (הלוואות במינוף גבוה), הבנק יצטרך להקצות הון בשיעור 100% במקום 35%. ההנחיות לא יחולו על זכאי משרד השיכון.

במלים פשוטות יותר, ניתן לצפות כי הבנקים ישושו פחות לתת הלוואות נדיבות לרוכשי הדירות. צריך לזכור, בהקשר זה, כי הנחייה דומה שניתנה בפברואר השנה בגזרת קבוצות הרכישה, ריסקה את הטרנד ההוא באורח כמעט אכזרי.

פישר יכול להשפיע רק על צד הביקוש במשוואת שוק מחירי הדירות. גם לו ברור, כמובן, שזה לא מספיק ושנדרשים צעדים משלימים מצד ההיצע, שיהיו קצת יותר משמעותיים משיווק הדירות בפריפריה של שר השיכון אריאל אטיאס. היום, אגב, הבטיח שר האוצר יובל שטייניץ להציג חבילת צעדים כזו. נראה. בינתיים, פישר, כפי שאמר מפורשות חזקיהו אתמול בראיון לערוץ 2, רוצה "לקנות זמן כדי למנוע בעיה חמורה".

פישר מציל את הצעירים מעצמם

פישר מצפה שהצעדים הנוכחיים, שמכבידים מאוד על רוכשי הדירות שנזקקים לסיוע משמעותי מהבנק, יחליש את הביקושים, יוביל לירידת מחירי הדירות ויאפשר לרוכשים להסתפק במשכנתאות קטנות יותר (מתחת ל-800 אלף שקל) ופחות תנודתיות (עם מרכיב פריים קטן, או בלי פריים בכלל), שניתנות עדיין בתנאים נוחים.

האם השרשרת הזו תעבוד? האם כל רכיב בה יפעיל עצמאית את הרכיב הבא, בלי עזרה חיצונית? כמעט בטוח שלא. ומאחר שפישר וחזקיהו מודעים לקריטיות של צעדים משלימים בגזרת ההיצע, אין לי ספק שגם הם מבינים שייתכן, אפילו בסבירות גבוהה, תרחיש בו הממשלה לא באמת יוצאת לקרב - ונדרש קרב אמיתי להגברת ההיצע בשוק הדיור בישראל - וכך, יישארו הזוגות הצעירים עם מקל ארוך (הכבדה על המשכנתאות) ובלי קליפת גזר (ירידה משמעותית במחירי הדירות).

כלומר, אם לפשט הדברים לפופוליזם א-לה שלי יחימוביץ', בטווח הקצר פישר רע לצעירים. בסבירות גבוהה, הוא מרחיק אותם כעת עוד יותר מחלומם. רכישת דירה בישראל לא תהיה קלה או נוחה יותר בשנה הקרובה - נדמה לי שכולם מבינים לפחות את זה.

בטווח הבינוני-ארוך, עם זאת, ייתכן שפישר הוא האיש שאותם זוגות צעירים צריכים למסגר ולתלות את תמונתו במרכז הסלון השכור שלהם. הם אולי לא יידעו זאת לעולם, אבל נחישותו להציל אותם מעיסקת ענק, במונחים שלהם, שלא יוכלו לעמוד בה - ראויה להערכה.

100 אלף משפחות בארה"ב נזרקות לרחוב מדי חודש. גם אם נביא בחשבון את ההבדלים הידועים בין השווקים, החברה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה אפילו אלף עיקולי בתים בחודש. זה נורא - ויש לנו מספיק צרות גם ככה. אולי בא הזמן לקפל את החלום לבעלות על דירה ולהחליפו, גם אם זמנית, בחלום פשוט ומושג יותר על חיים בלי חובות.