גלעד שרון קיבל רישיונות מותנים לייצור חשמל בחוות השקמים

לפני כחודש חשף "גלובס" כי להיתר הבנייה שניתן לאחת המערכות המדוברות אין ככל הנראה תוקף חוקי ■ שתי המערכות, שמחירן בשוק מוערך בכ-16 מיליון שקל תספק סולר פאוור

חוות השקמים שבבעלות גלעד שרון, בנו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, בדרך להפוך לחווה הסולארית הגדולה בישראל. אתמול (ב') קיבל שרון רישיונות מותנים להתקנת שתי מערכות פוטו-וולטאיות (PV) בינוניות לייצור חשמל, אחת על גג דיר והשנייה בשטח קרקעי המיועד למבני משק.

שני הרישיונות ניתנו במסגרת 15 הרישיונות הראשונים למערכות בינוניות שאישרה רשות החשמל. המערכות, בהספק 630 קילוואט כל אחת, יותקנו לקראת אמצע השנה הבאה, לאחר ששרון ישלים את הסגירה הפיננסית לפרויקט.

מערכות ב-16 מיליון שקל

שתי המערכות, שמחירן בשוק מוערך בכ-16 מיליון שקל, מצטרפות לארבע מערכות קטנות יותר, בהספק 50 קילוואט כל אחת, שהותקנו על גגות מבנים חקלאיים בשטח החווה, בהשקעה כוללת של 1.8 מיליון שקל. כל המערכות יסופקו על-ידי חברת סולארפאוור, המשמשת קבלן תכנון, הקמה ואחזקה של המערכות (EPC).

לפני כחודש חשף "גלובס" כי להיתר הבנייה שניתן למערכת הקרקעית אין ככל הנראה תוקף חוקי. המועצה הארצית אמורה לאשר עד לסוף השנה את תוכנית המתאר הארצית החדשה למתקנים סולאריים (תמ"א 10/ד/10). עד לאישור התמ"א לא ניתן להקים מערכות סולאריות על הקרקע, אלא במקומות שבהם יש תוכנית מפורטת המתירה זאת במפורש (לדוגמה, תוכנית המתירה הקמת תחנת כוח ע.ב.).

חוות השקמים, ששטחה הכולל כ-5,000 דונם, נרכשה על-ידי אריאל שרון ב-1972. היתר הבנייה של המערכת בחוות השקמים המתייחס לשטח של כ-9 דונם הוצא בקיץ על-ידי הוועדה לתכנון ולבנייה שמעונים, על סמך הוראות התוכנית המפורטת החלה על החווה.

מדובר בתב"ע (תכנית בניין עיר ע.ב.) משנות ה-80 שהעתקה הגיע לידי "גלובס". רשימת השימושים המותרים באזור כוללת "מתקני גז, דלק, מכונות, מתקנים הנדסיים ותשתית". ואולם משפטנים המתמחים בנושא אמרו ל"גלובס", כי לדעתם ההיתר לא הוצא כדין. לדבריהם, "סביר להניח שמי שאישר את התוכנית חשב על מתקנים שיספקו חשמל לפעילות החקלאית במקום, ולא לצורך מכירת חשמל לחברת החשמל".

"לא היה מחטף"

ראש המועצה האזורית שער הנגב, אחת מחמש הרשויות החברות בוועדה המרחבית לתכנון שמעונים, אמר ל"גלובס" כי ההיתר הוצא באישור היועצים המשפטיים של הוועדה, ולאחר דיון שהתקיים בנושא. גורמים תכנוניים באזור אמרו ל"גלובס" כי "הרשויות בודקות כל דבר שקשור למשפחת שרון בשבע עיניים. לא היה כאן מחטף ולכל היותר מדובר בפרשנות משפטית לא נכונה".