הכסף הטיפש של הנדל"ניסטים

כולנו רוצים להיות זה שקנה לפני שנתיים דירה בפתח תקווה במיליון, והרוויח עליה 300 אלף

מאז ומעולם כסף טיפש ומשקיעים טיפשים תדלקו את ענף הנדל"ן. לכן זה הענף שיש בו הכי הרבה סיפורי סינדרלות. לכן זה הענף עם הכי הרבה סיפורי התרסקויות.

במשך השנים פגשנו אין-ספור דוגמאות משקיעים טיפשים, גדולים כקטנים, שקנו ללא בדיקה חתול בשק במחיר מופרז. רק שאז באה הגאות בשוק, הפכה אותם למיליונרים ולעגה לכל החכמים "עם תעודות" שעמדו בצד ואכלו את הכובע.

לפני חמש שנים כל טיפש שהשקיע בחו"ל הפך לגאון הדור. בשנתיים האחרונות זה קרה למי שקנה כאן דירה. בדרך, למשל, היו מסכנים שאמרו והוכיחו שבישראל עדיף בכלל לשכור דירה ולא לקנות אחת, רק שמה שהתפוצץ להם בפנים היו המודלים הכלכליים ולא שום בועת נדל"ן.

הפצצה החכמה ששלח אתמול סטנלי פישר מכוונת אל אותו משקיע טיפש. זה שאילו קנה דירה, כל דירה, לפני שנה או שנתיים - בשיעור מימון עצום ובריבית פריים שעדיין מגרדת את הרצפה - הפך בעינינו למלך העולם.

פישר בחר בסיכול ממוקד של הטיפשים הנועזים במיוחד, אלה עם הביטחון המופרז, שמתעקשים ללכת על עסקה של 60% משכנתא, רק בגלל שחסרים להם יותר מ-800 אלף שקל עד לדירה. אלה שמחקים את הגאונים הגדולים של אתמול, ששמו לפני שנתיים 200 אלף שקל, לקחו הלוואה מטורפת של מיליון שקל, קנו דירת 4 חדרים בפתח תקווה, וכעת יכולים למכור אותה ב-1.5 מיליון שקל - רווח פנומנלי של 300 אלף שקל (טיפה פחות בגלל הריבית על המשכנתא) על השקעה של 200 אלף שקל בלבד.

בעת כזו, אומר להם פישר, אחרי עליית מחירים של עוד 20% בשנה האחרונה, תסכנו את עצמכם ולא את הבנק.

ויחד עם זאת, מעט מגוחך לראות איך הפכו המשקיעים לאויבי העם. לאלה שיצרו את הבעיה, בלי להזכיר שהם היחידים שמספקים את האלטרנטיבה - בדמות מאות אלפי דירות ברחבי הארץ - למי שבוחר במסלול של שכירת דירה.

אנשים שרובם המוחלט הם כאלה שזה היה הצ'אנס היחיד שלהם להתאמץ ולהגיע לפנסיה - אחרי שהשכירות גמרה לשלם את המשכנתא - עם נכס משלהם שיניב כל חודש פירות שיקיימו אותם. זה אולי לא צעד כלכלי חכם על הנייר, אבל רק הם יודעים שאת 200 אלף השקלים שהיו להם בבנק הם היו שורפים איכשהו על טיול או על השקעה ספקולטיבית אם לא היו קונים דירה.

וגם אם הם האשמים העיקריים בעליית המחירים בשנתיים האחרונות - בגלל משכנתא אפסית שפיתתה אותם לעוד ועוד עסקאות ממונפות - כדאי לשוב ולהדגיש שעלייה של 50% בערך הנכסים הרבה פחות מפחידה מירידה בשיעור דומה.

כל המחמאות שקיבל המשק בשנתיים האחרונות, בדבר העמידה האיתנה במשבר הכלכלי הגלובלי, לא היו שורדות לו הנדל"ן שלנו - שמעסיק 200 אלף עובדים ישירות ועוד עשרות אלפים מסביב - היה מחקה במעט את מה שקרה בארה"ב או בספרד.

תשלחו את הפרחים למשקיעים. את החצים כדאי לשוב ולהפנות לעבר הממשלה.