גם כלכלית עולה על הגל: תגייס עד חצי מיליארד שקל באג"ח

במעלות מדרגים את האג"ח A מינוס: "הפרופיל העסקי של החברה מאופיין בתיק נכסים נרחב בארץ ובחו"ל שמייצר תזרים מזומנים גבוה ויציב לאורך זמן"

עם ההתאוששות בשווקים חוזרות חברות הנדל"ן לגייס, כשאחת ההנפקות הבולטות מבחינת היקפה המתוכנן היא זו של החברה הכלכלית ירושלים , שבשליטת אליעזר פישמן. עיקר פעילותה של כלכלית מתרכז בנדל"ן מניב בישראל, והיא פועלת גם בצפון אמריקה, באירופה ובהודו - באופן ישיר ובאמצעות חברות בנות.

האג"ח של כלכלית ירושלים נפלו במהלך משבר האשראי האחרון לתשואה דו-ספרתית גבוהה, אולם שינוי המגמה בשווקים הניב התאוששות מרשימה, וכיום משקפות התשואות לפידיון על סדרות האג"ח שלה יציבות וביטחון של המשקיעים בהחזרי החוב, ונעות בין 3%-6% - עובדה המאפשרת לחברה לחזור ולגייס.

חברת הדירוג S&P מעלות העניקה דירוג A מינוס, עם אופק שלילי, לאג"ח שתנפיק כלכלית בהיקף של עד 500 מיליון שקל, באמצעות הנפקת סדרה חדשה ואופציות לסדרות קיימות. בשלב הראשון יגויסו כ-100 מיליון שקל, עם אפשרות להרחבה בהמשך.

דירוג מעלות נסמך על עדכונים מוקדמים יותר שפרסמה השנה חברת הדירוג לגבי הכלכלית ירושלים, שלפיהם הדירוג "ממשיך להיתמך בפרופיל העסקי של החברה, המאופיין בתיק נכסים נרחב בארץ ובחו"ל, המייצר תזרים מזומנים גבוה ויציב לאורך זמן". עוד מציינים במעלות לחיוב את תיק הנכסים המגוון גם גיאוגרפית וגם ענפית, של החברה המנוהלת על-ידי עודד שמיר.

"קווי אשראי לא מחייבים"

האופק השלילי משקף את הערכת חברת הדירוג לאתגרים שעדיין קיימים בפני כלכלית בשל מצב השווקים הפיננסיים ושוקי הנדל"ן בעולם, וכן בשל העובדה כי "נזילות החברה מסתמכת, בין היתר, על קווי אשראי בנקאיים שאינם מחייבים".

גם בשוק ההון ההתייחסות לחברה חיובית. במגדל שוקי הון פרסמו בשבוע שעבר התייחסות למניה, בהמלצת "קנייה", שם ציינו כי "החברה נמצאת במומנטום חיובי, כאשר למרות שהדיסקאונט בשווי אינו עמוק כפי שהיה, עדיין יש מקום לעליות שווי נוספות".

האנליסט אדר עציוני טוען כי "לכלכלית הייתה בעיה של מינוף גבוה. היום, הפעילות היזמית שלה במדינות המתפתחות, באמצעות החברות מירלנד, מונדון וסוויטלנד, הפכה לפחות משמעותית אצלה, ומגלמת אפסייד עתידי, לעומת מקור לדאגה שהיוותה למשקיעים בעבר.

התאוששות במניה

העסקים של החברה מניבים עם תזרים קבוע, ואפשר לראות חזרה לפסי התייצבות. העליות האחרונות במניה משקפות את שינוי הסתכלות השוק על החברה, וכשבשוק נפתחה אלטרנטיבה טובה, החברה דואגת לגוון את מקורות המימון שלה".

השיפור במצבה של כלכלית משתקף כאמור גם במניית החברה, שרשמה התאוששות נאה, כשמתחילת יולי הכפילה את ערכה, והיא משקפת לחברה שווי של כ-2.3 מיליארד שקל. בכך השלימה המניה זינוק של פי שבעה בערכה מאז נקודת השפל במשבר, בסוף 2008.

כלכלית מוערכת ב-2.2 מיליארד שקל

טרם גיוס החוב החלה כלכלית ירושלים בארגון מחדש של חברות הקבוצה, ובחודש שעבר עדכנה כי היא בוחנת אפשרות למיזוג חברת ההשקעות דרבן לתוכה. הבוקר זימנה דרבן אסיפת בעלי מניות לאישור המיזוג, שבמסגרתו תוענק תמורת כל מניית דרבן 0.59 מניית כלכלית ירושלים.

לפי הערכת שווי של חברת אליהו אל-על שצירפה דרבן לזימון, שווי החברה הוערך בכ-1.2 מיליארד שקל, ושווי כלכלית ירושלים בכ-2.2 מיליארד שקל - בדומה לשווי השוק של השתיים.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"