לא רק בישראל: דלק אנרגיה דיווחה על מציאת נפט ברוסיה

מטרה פטרוליום, ש-29.3% ממנה מוחזקות ע"י חברה-בת בבעלות מלאה של דלק אנרגיה, פרסמה דו"ח CPR לפיו 15.1 מיליון חביות נפט בשווי 60-80 מיליון דולר ניתנות להפקה

חברת דלק אנרגיה דיווחה הערב (ג') כי החברה מטרה פטרוליום פרסמה אתמול הודעה בדבר הערכת עתודות הנפט הניתנות להפקה בשדה הנפט Sokolovskoe, אשר על פניו נראות מאכזבות ביחס לציפיות שהיו מהשדה בעת גיוס ההון אשתקד. מטרה הינה חברה כלולה בשיעור של 29.3% של החברה הבת דלק בינלאומית (המוחזקת במלואה ע"י דלק אנרגיה), הרשומה בבורסת ה-AIM בלונדון ונסחרת תחת הסימול MTA ועוסקת באקספלורציה והפקה של נפט וגז ברוסיה.

על פי ההודעה של מטרה השלימה חברת ERC דו"ח CPR שהוא דו"ח המקביל לדו"ח רזרבות על שדה הנפט Sokolovskoe. דו"ח ה-CPR מבוסס על תוצאות בדיקות גיאופיזיות וגיאולוגיות מעמיקות שנערכו ע"י חברה המתמחה בהערכה עצמאית של מאגרים.

תוצאות הדו"ח:

■ עתודות מותנות של נפט הניתנות להפקה מקטגוריית 2C עומדות על 15.1 מיליון חביות נפט.

■ ערך נוכחי לפי שיעור היוון שנתי של 10% ועל בסיס מחיר של 75 דולר לחבית נפט מסוג אורל בלנד לייצוא עבור 15 מיליון חביות נפט עומד על 60-80 מיליון דולר (מהמחיר הנ"ל נגזר מחיר הנפט למכירה פנימית ברוסיה).

■ עתודות הנפט הניתנות להפקה, שחושבו בשיטה הדטרמיניסטית על סמך מיפוי נוכחי עומדות על 23.7 מיליון חביות נפט, (ההערכות הנ"ל מבוססות על המבנה הגיאולוגי שמופה ובשלב זה לא ניתן לסווג עתודות אלה כעתודות מותנות של נפט הניתנות להפקה, עקב אי ודאות סטרוקטוראלית והעדר נתוני קידוחים בחלק הצפון-מזרחי של השדה).

■ עתודות נפט נוספות הניתנות להפקה שהינן פרוספקטיביות ושלגביהן לא שוקלל מרכיב הסיכון עשויות להגיע עד 84 מיליון חביות (בתרחיש הגבוה).

בנוסף, כללה הודעת מטרה עדכון בדבר הפעילות בבארות 12 ו-13 שבתגלית סוקולובסקו. בין היתר, דיווחה מטרה כי בבאר 12 בוצעו עבודות, שנועדו לאפשר הפרדה בין השכבה המפיקנ נפט לשכבה המפיקה מים, ואולם עבודות אלה לא צלחו. לכן הוחלט לבצע קידוח אלכסוני מתוך הבאר אל תוך שכבת הנפט, אשר אמור לאפשר הפקת נפט מבלי להגיע לשכבה המפיקה מים. הקידוח צפוי להימשך כ-4-6 שבועות. עוד דווח כי מכונת קידוח מועברת כעת לאתר הקידוח בבאר 13 לשם ביצוע עבודות טיפול והשלמה למשך 2-3 שבועות.

נזכיר כי רק בחודש מאי האחרון צנחו מניות מטרה בכ-50% לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות מאכזבות בקידוח אימות שביצעה בדרום רוסיה. מטרה מחזיקה ברישיון בגודל של 158 קמ"ר במחוז אורנבורג ברוסיה (אזור בדרום הרי אורל הגובל בקזחסטאן, כ-1,200 ק"מ דרום-מזרחית למוסקבה), הנמצא סמוך לשדות בהם מתקיימת הפקת נפט.

החברה ביצעה שני קידוחי אקספלורציה ברישיון זה בשנים 2007-2008, שאחריהם באו בדיקות סייסמיות, ובשנה שעברה נערכה החברה לביצוע קידוח אימות בשטח הרישיון.

דלק אנרגיה נכנסה להשקעה במטרה בשנת 2007, והשקיעה בה 6.1 מיליון ליש"ט. ביולי אשתקד ביצעה החברה גיוס הון בגובה של 5.35 מיליון ליש"ט לצורך ביצוע קידוח האימות, ועל מנת לשמור על חלקה השקיעה דלק אנרגיה בחברה 1.56 מיליון ליש"ט. דלק אנרגיה השתתפה גם בגיוס נוסף שערכה מטרה לפני חצי שנה, בהיקף של 2 מיליון ליש"ט, וסה"כ חלקה בשני הגיוסים עמד על 2.2 מיליון ליש"ט, מה שמביא את כלל השקעות דלק אנרגיה במטרה ל-8.3 מיליון ליש"ט.

עם גיוס ההון שנועד כאמור לממן את קידוח האימות, הציגה מטרה הערכה כלכלית שבוצעה על-ידה, שהתבססה על כך שבשדה יש רזרבות נפט בהיקף של 65 מיליון חביות, והעריכה כי במחיר חבית נפט של 65 דולר ובשיעור היוון של 10%, שווי הפרויקט יעמוד על 300 מיליון דולר. כך שהדיווח הנוכחי על 15 מיליון חביות נפט ברות הפקה נמוך בהרבה מההערכות לפיהן גייסה החברה את ההון.