רוביני בעוד נבואת זעם: "אנחנו בפני מיתון קשה ביותר בארה"ב"

קרא להתערבות הממשל בשווקים: "יש הרבה מה לעשות" ■ סגן יו"ר UBS פיל גראם: "היעדר מעורבות ממשלתית מאפשר כלכלת שוק פתוח וחופש לבטא הפוטנציאל האנושי"

"הרוח האמריקנית מדוכאת בימים אלה - זה בגלל שאנחנו בפני מיתון אמיתי, המיתון הקשה ביותר מאז השפל הגדול של שנות ה-30 של המאה הקודמת", כך אמר נוריאל רוביני, שזכה לכינוי "נביא הזעם" לאחר שצפה את המשבר הפיננסי האחרון בשלהי 2009. רוביני התארח בפאנל מומחים ב-Intelligence Squared לעיני קהל גדול בארה"ב.

כידוע, בימים אלה ממתינים בארה"ב להכרזה של הבנק המרכזי על "הקלה כמותית" לצורך המרצת הכלכלה האמריקנית, ונושא זה של התערבות ממשלתית עלה לדיון בקרב המומחים. לצד רוביני השתתפו בדיון לורה טייסון, יועצת לענייני כלכלה לנשיא ארה"ב ברק אובמה, ובצד השני עמדו הסנטור לשעבר פיל גראם, שכעת מכהן כסגן היו"ר של בנק UBS, וארתור לאפר שהיה יועצו הכלכלי של נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן.

רוביני טען לטובת התערבות הממשל בשווקים ואמר כי זה לא יפגע בכלכלת השוק החופשי שארה"ב מתגאה בה. לדבריו, "תוכניות החילוץ בזמן המשבר היו טובות וכוונת הממשל להחיל תוכניות דומות בימים אלה מבורכת - יש הרבה מה לעשות, כמו למשל לתמרץ אנשים שייכנסו למעגל העבודה".

גם טייסון דיברה בזכות התערבות ממשלתית: "כשאתה ניצב בפני משבר פיננסי גדול שאחריו יבוא מיתון, הממשל חייב להתערב ולעשות סדר בבאלגן - להזרים הון לשווקים ולסייע למוסדות פיננסיים גדולים. על הממשל לעשות הכל כדי להמריץ את הכלכלה, למנוע מיתון חוזר ולהחיות את שוק העבודה", לדבריה.

מהצד השני של הדיון עמד כאמור גראם, שטען כי "היעדר מעורבות ממשלתית הוא זה שמאפשר את כלכלת השוק הפתוח בארה"ב והחופש הקפיטליסטי שמאפשר לבטא את הפוטנציאל האנושי. אותו חופש איפשר לאנשים רגילים לעשות דברים יוצאים מגדר הרגיל", לדבריו.