אבלס: "ויכוח האם יש בועה; חזקיהו פעל כפי שהיה צריך לפעול"

יו"ר אגוד, שכיהן כמפקח על הבנקים: "מנעתי כניסת אוליגרכים רוסיים למערכת הבנקאות בישראל"

"למרות לחצים פוליטיים בתפקידי כמפקח על הבנקים, מנעתי כניסת אוליגרכים רוסיים למערכת הבנקאות בישראל" - כך אומר יו"ר בנק אגוד זאב אבלס בראיון לגיליון החדש של מגזין אגוד הבנקים "בנקאות". אבלס היה המפקח על הבנקים בשנים 1992-1998 ולאחר תקופת צינון התמנה ליו"ר אגוד.

"איום משמעותי שאיתו התמודדתי בתפקידי כמפקח, איום שריחף לא רק מעל מערכת הבנקאות אלא מעל כלכלת המדינה כולה, היה ניסיונות הכניסה של הבנקאות הרוסית", מספר אבלס. "היום שכחו את זה אבל באמצע שנות ה-90 הייתה נהירה של בנקים רוסיים ושל אוליגרכים מרוסיה שרצו לפתוח בנקים בארץ. ההתמודדות מולם לא הייתה קלה, שכן באותה תקופה הם נחשבו לאנשי עסקים לגיטימיים כלפי חוץ ונתמכו על ידי פוליטיקאים הן ישראלים והן רוסים, שעודדו פתיחה של בנקים כאלה. גם בעיתונות לא כולם הבינו את הסכנה הגדולה ותמכו בהם. כיום אנו יודעים שאם היינו מאפשרים אז לבנקים רוסיים או לאוליגרכים להתחיל לפעול בישראל, הבנקאות הישראלית הייתה היום במקום אחר לגמרי".

"איום קיומי"

אבלס תיאר את המשבר האחרון כ"משבר שיצר פוטנציאל לאיום קיומי על המערכת הבנקאית" וכ"איום הכי חמור מאז משבר ויסות מניות הבנקים בשנת 1983" והזכיר כי גם בתקופתו אירע משבר נדל"ן ובנק ישראל נאלץ להטיל מגבלות רגולטוריות על הבנקים.

"התפתחה אז תופעה של עלייה חדה במחירי הנדל"ן, שנבעה גם מהגברת הביקושים בעקבות העלייה מרוסיה בתחילת שנות ה-90. התופעה לוותה בכניסה מסיבית של הבנקים למימון הבנייה. הצעד שנקטתי היה הטלת מגבלה על הבנקים, כך שהיקף האשראי בתחום הנדל"ן לא יעלה על 20% מתיק האשראי", הסביר אבלס.

כיום מגבלת האשראי הענפי היא חלק אינטגרלי מניהול הסיכונים בבנקים אבל אז עוררה ההנחיה תרעומת רבה. אבלס נזכר "גם אז המהלכים שנקטתי עוררו טענות מצד גורמים שונים, כולל בממשלה. אבל אחרי כמה שנים הודו כל המבקרים כי צעדי הפיקוח מנעו התפוצצות של בועה".

אבלס הביע תמיכה במפקח הנוכחי רוני חזקיהו ואמר כי "כאשר מפקח על הבנקים רואה שיש תופעה שעלולה לגרום לנזקים או בעיות יציבות או כזו שתשפיע על רווחיות הבנקים, תפקידו לפעול. ובעניין הזה המפקח הנוכחי פעל כפי שצריך לפעול".

"הצעדים שחזקיהו נקט בתחום הנדל"ן, הן בתחום קבוצות הרכישה והן בתחום המשכנתאות, נועדו להגביר את היציבות של המערכת הבנקאית. יש ויכוח אם מה שקורה בענף הנדל"ן הוא בועה או לא. בדרך כלל יודעים אם קיימת בועה רק אחרי שהיא מתפוצצת, אבל מה שחשוב הוא שרמת הסיכון בתחום האשראים בענף הנדל"ן עלתה. תפקידו של מפקח, כאשר הוא נוכח לדעת שרמת הסיכון עולה, לנטרל את הסיכון הזה. ניתן לעשות זאת באמצעים שונים והוא בחר לפעול באמצעים שגרמו לעליית המחירים על השימוש באשראי".