דיווח: המערב מתכוון להגיש לאיראן עסקה חדשה בתחום הגרעין

ה"ניו יורק טיימס": המערב הזמין את איראן לפגישה בווינה בחודש הבא כדי להציג את החבילה החדשה - אך האיראנים טרם השיבו

מדינות המערב ובראשון ממשל אובמה מתכוונים להציע בקרוב לאיראן "עסקה" חדשה בתחום התוכנית הגרעינית שלה. כך מדווח היום (ה') העיתון "ניו יורק טיימס", המסתמך על גורמים המקורבים לממשל האמריקני.

ממשל אובמה ומספר מדינות אירופיות נמצאות בימים אלה בשלבים סופיים של גיבוש החבילה שתוצע לאיראן והיא תהיה יותר "כבדה", כדברי ה"טיימס", מהחבילה אותה דחתה איראן בשנה שעברה.

לפי אותם גורמים, תגובת איראן תהיה בעלת משקל כבד בהחלטת המערב בשאלה האם ליזום שורה של סנקציות חדשות וחריפות מאוד על איראן, מעבר לאלו שהוטלו עד כה. סבב הסנקציות האחרון הוטל בקיץ אך שורה של בכירים בממשל האמריקני, ובכללם ראש ה-CIA, אמרו כי הם סבורים שהסנקציות לאיגרמו לאיראן לזנוח את שאיפותיה להשיג נשק גרעיני.

ה"טיימס" טוען היום כי מדינות המערב "קרובות מאוד" לגבש את החבילה החדשה שתוצע לאיראן. עם זאת, האיראנים טרם השיבו לבקשת האיחוד האירופי להיפגש באמצע נובמבר בעיר וינה שבאוסטריה. האיראנים דורשים מאירופה שתגיד להם קודם כל מתי יסתיימו הסנקציות, מתי ישראל תוותר על "הפצצה הציונית", כדבריהם, ומתי ארה"ב תוותר גם היא על הנשק הגרעיני שלה.

החבילה המתגבשת במערב תדרוש מאיראן להוציא אל מחוץ לשטחה כ-2,000 ק"ג של אורניום מועשר - כמות הגדולה פי 3 מדרישת המערב בשנה שעברה, מה שמעיד על כך שאיראן האיצה את קצב העשרת האורניום שלה בשנה האחרונה. כמו כן, המערב ידרוש מאיראן להפסיק את העשרת האורניום במתקנים שבהם היא מעשירה כעת אורניום בשיעור של 20% - רף שנחשב גבוה יחסית בדרך להשגת פצצה גרעינית (הרף התחתון הוא 3% וככל שמתקדמים העשרת האורניום הופכת קלה יותר).