רוביני: "הבחירות בארה"ב יובילו לתאונת רכבת פיסקלית"

טוען כי המצב של קונגרס לעומתי עם יתרון לרפובליקנים יביא לבלימה של צעדים הכרחיים לטיפול בגירעון - ובכך לבלימת ההתאוששות בשווקים

רק השבוע פירסמו מספר אנליסטים תחזית אופטימית ושורית לשווקים על רקע הבחירות הצפויות להתקיים בשבוע הבא בארה"ב, בטענה שמצב בו הנשיא דמוקרטי והקונגרס לעומתי-רפובליקני היא מצב אולטימטיבי למחזיקי המניות - אך היום הגיע תורו של הכלכלן נוריאל רוביני להציג תיאוריה הפוכה ממש.

מי שכבר זכה לכינוי "ד"ר בום" על רקע התחזיות הדוביות שהציג לשווקים בשנים האחרונות, ובראשון תחזיתו המוקדמת למשבר הסאב-פריים שהתניע את המשבר הכלכלי של 2008, טען היום במאמר מערכת מרכזי בעיתון הפיינשל טיימס כי "ארה"ב בדרכה לתאונת רכבת פיסקלית" לאחר הבחירות הצפויות. לא פחות.

לטענתו של רוביני, בעוד הגירעון בתקציב המדינה בארה"ב גדל ועל הממשל בבית הלבן לנקוט ברפורמות חיוניות על מנת לבלום אותו - מצב בו הקונגרס יהיה לעומתי ויישלט ברובו על ידי רוב רפובליקני למעשה יסרס את היכולת של אובמה להעביר צעדים משמעותיים וחיוניים ובכך עשויה לגרום לכשל במדיניות הכלכלית.

לדבריו, "התוצאה האפשרית הגרועה ביותר של תאונת הרכבת הזו תימנע ע"י התערבות ה'פד' - אך נותר הסיכון למיתון בסגנון יפן, בו הצמיחה היא רק בקושי בטריטוריה החיובית ואחוזי האבטלה גבועים ועולים".

רוביני טוען כי מדובר במצב מסוכן שכן השווקים, לשיטתו, עומדים בפני "הידרדרות פיסקלית בדיוק כשהם זקוקים לדחיפה נוספת בכיוון מעלה".

מוקדם יותר השבוע, כאמור, הציגו כלכלנים אחרים בארה"ב תחזית הפוכה על רקע הבחירות בארה"ב וטענו כי אלה יביאו דווקא לראלי בשווקים - כשהם מסתמכים על תחזיות סטטיסטיות ממקרים בעבר בהם נשיא דמוקרטי היה "מוגבל" על ידי פרלמנט לעומתי. לשיטתם, מצב זה דווקא יוצר מצב נכון של ריסון ואיזון במערכת הכלכלית ובכך ממריץ את השווקים.