ביוקנסל מדווחת: הצלחה בניסוי לטיפול בחולי סרטן הלבלב

הקטנה משמעותית בגידול המקומי בלבלב ומניעת הופעת גרורות סרטניות במרבית החולים

הצלחה לחברת הביומד ביוקנסל . החברה, העוסקת במחקר ופיתוח של תרופות למחלת הסרטן, מדווחת על הצלחה בעמידה ביעדי הניסוי הקליני Phase I/IIa בטיפול בסרטן הלבלב תוך הצגת פרופיל בטיחות מצוין והדגמת יעילות ראשונית של תרופת החברה BC-819.

היעד העיקרי: ממצאי בטיחות התרופה הראו כי לא נתגלו תופעות לוואי הקשורות בוודאות לתרופה, לא נתגלתה כל רעילות המגבילה את שיעור מינון התרופה ואף חולה לא דיווח על כאבים או אי נוחות הנובעת מהתרופה. אחד מהיעדים המשניים של הניסוי היה בחינת היעילות הראשונית של התרופה בטיפול בגידול המקומי בלבד.

הממצאים הראו כי כבר בתוך חודש מתחילת הטיפול, הגידול הסרטני המקומי אינו גדל ב-8 מתוך 9 החולים וכי מתוך החולים שנבדקו לאחר שלושה חודשים מתחילת הטיפול, ב-3 מתוך 5 חולים (60%) שטופלו במינון הגבוה (8 מ"ג) הודגמה הקטנה משמעותית של 30% ומעלה באורך הגידול המקומי ולא הופיעו גרורות.

כמו כן, נמצא כי 2 חולים נוספים הדגימו מחלה יציבה (גידול מקומי יציב במידותיו) ולא נצפתה הופעת גרורות סרטניות לאחר שלושה חודשים מתחילת הטיפול, כך שב-5 חולים מתוך 8 חולים (62.5%) שנבדקו לאחר 3 חודשים מתחילת הטיפול הוצג קיטון משמעותי או יציבות במידותיו של הגידול המקומי ואי-הופעת גרורות. תוצאות הניסוי מראות כי המינון הגבוה של 8 מ"ג למנה מראה יעילות גבוהה יותר מאשר המינון הנמוך.

בעקבות הטיפול ב-BC-819, שני חולים בקבוצת המינון הגבוה אף הפכו מכאלו שאינם נתיחים טרם הטיפול לנתיחים, וזאת בעקבות הקטנת המידות של הגידול המקומי: החולה הראשון הדגים קיטון של 15% באורך הגידול המקומי, נותח בהצלחה והוסר הגידול המקומי בלבלב במרכז הרפואי באוניברסיטת מרילנד בארה"ב, על ידי הרופא המטפל. החולה השני הדגים קיטון של 52% באורך הגידול המקומי, נכנס לניתוח, אך בשל הימצאות גרורות בכבד במהלך הניתוח, הניתוח לא הושלם ע"י המנתח בכדי להקטין את הסיכון למנותח.

אורי דנון, מנכ"ל ביוקנסל, אמר היום כי "תוצאות הבטיחות והיעילות שהדגימה BC-819 בניסוי Phase I/IIa בחולי סרטן הלבלב, מדגימות את פוטנציאל הטכנולוגיה של ביוקנסל, המינון הגבוה הציג במרבית החולים שנבדקו לאחר 3 חודשים הן הקטנת או עצירת הגידול המקומי והן אי הופעת גרורות. תוצאות ניסוי זה, יחד עם תוצאות הטיפול המשולב של התרופה שלנו עם Gemzar בחיות שהדגימו יעילות חזקה יותר משל כל אחת מתרופות אלו כאשר ניתנת לבד, מהווים לדעתנו בסיס איתן להמשך הוכחת יעילות התרופה בניסוי Phase IIb אליו ניערך בעתיד הקרוב".

סרטן הלבלב הינו אחד מסוגי הסרטן העמידים ביותר בפני טיפול תרופתי ונחשב כאחד ממחלות הסרטן הקשות ביותר. על פי הערכות, שיעור התמותה ממחלה זו נאמד בכ-80% מהחולים במהלך השנה הראשונה להתפרצות המחלה ועולה לכדי כ-95% במהלך 5 שנים.

מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, אישר לביוקנסל מעמד של תרופת יתום (orphan drug) לתרופה BC-819 בטיפול בסרטן הלבלב בארה"ב. האישור מעניק לחברה את הזכות לשווק את התרופה באופן בלעדי למשך שבע שנים מיום אישורה, בארה"ב.