למי שייכים מגדלי נאמן?

מתחם מגורי היוקרה מגדלי נאמן ב"גוש הגדול" של צפון תל אביב ממשיך להוות כר פורה לסכסוכים: בראשית השנה התגלע סכסוך משפטי בין הקבלן יוסי אברהמי לקבוצה של בעלי קרקע במקום, וכעת, מגלים חלק מבעלי הקרקע ההיסטוריים באזור כי זכויותיהם במגרש הופקעו על ידי עיריית תל אביב - ללא ידיעתם.

בעלי הקרקע הגישו לאחרונה תביעה נגד העירייה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות עורכי הדין אמיר שפיצר ומושיק שמחיוף ממשרד עורכי הדין שפיצר שמחיוף שינפלד, המייצגים כמה עשרות מבעלי הקרקע באזור, בדרישה לחשוף את המסמכים וההסכמים שהובילו לחלוקת הזכויות במתחם מגדלי נאמן. זאת, משום שמסמכים חלקיים שהגיעו לידיהם במסגרת הליך משפטי אחר מצביעים על כך שזכויותיהם בקרקע הופקעו מהם לפני כ-40 שנה ללא ידיעתם והסכמתם, לטענתם.

ראוי לציין, כי לאחר ההפקעה האמורה העבירה עיריית תל אביב את זכויותיה בקרקע למינהל מקרקעי ישראל, שמכר אותן באמצעות מכרז לאברהמי, שמבקש כעת לרכוש את זכויות בעלי הקרקע הללו בדרך של פירוק שיתוף, כפי שנחשף ב"גלובס" בינואר. אלא שחלק מאותם בעלי זכויות היסטוריים מתנגדים לרכישת חלקם על ידי חברת אברהמי, שכן הם סבורים שקיימת להם זכות לממש את זכותם ולבנות במקום את דירותיהם. במסגרת ההליך המשפטי מול אברהמי, כאמור, נודע לבעלי הקרקע על ההפקעה.

לדברי שפיצר, "כתוצאה מאותה הפקעה היו הבעלים זכאים לקבל פיצויים מידיים, אך אלו בוששו להגיע, תוך שכל העת נאמר להם בבירורים שערכו בעיריית תל אביב כי זכויותיהם יינתנו בהמשך במתחם מגדלי נאמן".

אלא שכעת מתברר, שהליך חלוקת הזכויות התבצע לאורך השנים במסגרת דיונים ארוכים, הסכמים מסחריים ואף מספר הליכים משפטיים, "אך מרשיי לא שותפו בהם כלל", אומר שפיצר. כתוצאה מפעולות אלה, נקבע למשל כי זכויותיהם יהיו דווקא בבניין האחרון שייבנה במתחם מגדלי נאמן הכולל שבעה בניינים, על פי יחסיות מסוימת שנקבעה באותם ההליכים שלא שותפו בהם בעלי הקרקע.

בתגובה מסרה עיריית תל אביב-יפו, כי "הטענה כי התובעים לא ידעו אודות הפקעת הקרקע תמוהה, לנוכח העובדה כי בשנים האחרונות נבנו בשטח הנדון שני בנייני מגורים. יובהר, כי כל פעולות העירייה בנוגע לבנייה בגוש הגדול נעשו בידיעת ובהסכמת בעלי הקרקע ועל פי הסכמות שקיבלו תוקף של פסק דין. בכל מקרה, תשובת העירייה לתביעה תימסר לבית המשפט".