הקבלנים שוב מזהירים/מאיימים: מלאי הדירות יצנח ב-30% ב-2011

החברות צפויות לשווק כאלפיים דירות פחות בשנת 2011‏, מאשר ב-2010 ■ "'זורקים עלינו אבנים' בדמותן של יוזמות חקיקה ומיסוי"‏; "יש צורך אקוטי ב'מבוגר אחראי'"

‎‎חרף מחירי הדירות הגבוהים, צופים בכירי ענף הנדל"ן צניחה דרמטית במלאי הדירות החדשות בשנה הקרובה: בשנת 2011 כמות הדירות שישווקו היזמים הגדולים תקטן בכ-30% בשל המחסור בקרקעות ובעובדים, ובגלל הבירוקרטיה בוועדות התכנון וברשויות המקומיות - כך עולה מדיון שקיים תא היזמים בהתאחדות הקבלנים בסוף השבוע.

מסקר שנערך במפגש בקרב החברות היזמיות הגדולות במשק, עולה כי הן ישווקו כאלפיים דירות פחות בשנת 2011, בהשוואה לשנת 2010, בהן שיווקו חברות אלה כ-7,000 יחידות דיור. מהסקר, שנערך בקרב 20 נציגי החברות היזמיות הגדולות, עולה עוד כי בשנת 2010 הגדילו 75% מהחברות את מספר יחידות הדיור ששיווקו. החברות היזמיות החברות בתא כוללות את שיכון ובינוי, אפריקה מגורים, א. דורי, גינדי החזקות, ועוד.

בצעד יוצא דופן, התבטאו מנכ"ליהן בנושאים החמים ביותר שמטופלים כיום במשרדי הממשלה, לרבות ריסון הביקושים באמצעות מיסוי: "אני חושש שבעוד שנה נמצא את הענף עם סל של מיסים ותקנות שיהיה קשה מאוד לעצור או לבטל גם שנים רבות לאחר מכן", אמר תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, שהתייחס גם לטענה הרווחת שקבלנים "יושבים" על קרקעות ולא בונים עליהן: "תראו לי קרקע אחת שבבעלותי שאני יכול להוציא לשיווק ואני לא מוציא".

הירידה הצפויה במלאי הדירות ב-2011, כפי שעולה מהסקר, היא תוצאה של החסמים בענף הבנייה ובראשם המחסור בקרקעות זמינות לבנייה - 80% מהיזמים ציינו את המחסור בקרקעות כחסם מרכזי בשוק הנדל"ן כיום - והבירוקרטיה בוועדות התכנון וברשויות המקומיות (60% ציינו כחסם מרכזי). כמו כן, ציינו היזמים את המחסור בעובדים מקצועיים כחסם שיגרום לעיכוב ביציאה של פרויקטים לשיווק (40%).

עוד עולה מהסקר, כי מרבית היזמים צופים עלייה קלה או יציבות במחירי הדירות בשנה הקרובה וכי 90% מהם מתכוונים להרחיב את פעילותם בארץ ולא בחו"ל.

על השאלה "מי לדעתך השר האחראי למצב בשוק הדיור?", חילקו היזמים את האחריות באופן שווה בין ראש הממשלה (27%), שר האוצר (27%) ושר הפנים (27%). 19% מהנשאלים ראו בשר הבינוי והשיכון השר האחראי למשבר בנדל"ן. גילי דקל, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, קרא לקובעי המדיניות לקחת אחריות על ענף הנדל"ן: "יש כיום צורך אקוטי ב'מבוגר אחראי' שיגדיר את המטרות של ענף הנדל"ן ויפעל להסדרת השוק בכל התחומים הבעייתיים".

נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, אמר כי "כל השרים רוצים להראות שהם פועלים בנושא, ולכל אחד יש פטנט אחר להוזלת מחירי הדיור מבלי לטפל בבעיה המרכזית של מחסור בקרקעות, וזאת על ידי תפיסות כלכליות חדשות שבעזרת הטלת מיסים ניתן יהיה להוזיל את מחירי הדירות".

שלמה גרופמן, יו"ר קרן פייר, אמר במפגש כי "בתקופה האחרונה שרי הממשלה כל הזמן 'זורקים עלינו אבנים' בדמותן של יוזמות חקיקה ומיסוי. באף ענף אחר אין התערבות כזו; הענף הפך לנושא מרכזי וכל יום שפותחים את העיתון קוראים על גזירה אחרת".