חיזוק לוועדות הקבלה במושב

ביהמ"ש המחוזי בחיפה דחה תביעת בני זוג כנגד אגודת כפר ביאליק שסירבה לקבלם לחברות על סמך חוות דעת פסיכולוגית. התובעים טענו שתקנון האגודה אינו מותיר כל סמכות להכריע בעניין, ושהנימוק על פיו דחו את המבקשים פוגע בזכויות יסוד חוקתיות כמו שוויון , קניין וכבוד האדם

עניינו של פסק הדין הינו תביעה שהוגשה לביהמ"ש המחוזי בחיפה כנגד כפר שיתופי שסירב לקבל חברים לאגודה, על סמך חוות דעת לפיה הם אינם מתאימים לחיי המושב.

המבקשים עתרו לביהמ"ש בטענה כי לאגודה אין כל סמכות להכריע בעניין זה על פי תקנון האגודה, מאחר והנימוק על פיו דחו את המבקשים אינו נמנה על הסעיף בתקנון, וכי החלטה זו פוגעת בזכויות יסוד חוקתיות כמו שיוויון, קניין וכבוד האדם, ולכן הינה בטלה. עוד טענו המבקשים כי נמנעה מהם הזכות הבסיסית לייצוג לאור החלטת האסיפה למנוע מב"כ לטעון את טענותיהם, וכך גם לא היו מודעים החברים שהמבקשים שילמו זה מכבר את מלוא התמורה עבור רכישת הזכויות במשק.

האסיפה הכללית של המושב דחתה את בקשת המבקשים להתקבל לחברות במושב בעיקר בהסתמכות על חוות דעת פסיכולוגית לפיה המבקשים אינם מתאימים לחיי שיתוף במושב. לטענת המושב הן לוועד והן לאסיפה הכללית מוקנה שיקול דעת בדבר בחינה והחלטה לעניין התאמתו של מועמד לחברות.

האגודה טענה כי המבקשים לקחו על עצמם סיכון מחושב עת שילמו על הנכס לפני ועדת הקבלה, מאחר ובהסכם היה תנאי מתלה שהוא קבלתם לחברות באגודה.

בית המשפט דחה את העתירה וקבע כי ההחלטה של האסיפה הכללית תישאר על כנה. בהמ"ש נימק את החלטתו וקבע, כי ההתערבות השיפוטית כנגד החלטות אסיפה כללית של אגודה שיתופית נעשות תוך ריסון ואיפוק, והביקורת השיפוטית נעשית על פי ביקורת מתחום המשפט הפרטי.

עוד קבע בהמ"ש כי ההחלטה על קבלת חברים הינה ייחודית ומבוססת על קשר אישי בין החברים, ולכן יש לאפשר מתחם רחב ביותר של שיקול דעת לחברי האגודה לבחור מי יצטרף אליהם ומי לא.

אין ספק כי החלטה זו של ביהמ"ש מחזקת את נושא ועדות הקבלה לחברות באגודה השיתופית החקלאית. למעשה כל תקיפה של ועדות הקבלה הינה פספוס המטרה שלשמה אנשים מגיעים להתיישב במושב, והיא הקהילה, חיזוקה ושימורה. ועדות הקבלה הן מושג חשוב לקיומו של המושב ולהתקיימותו בעתיד במתכונת בה קיימים המושבים היום.

בישובים חקלאיים קליטת המתיישבים נעשית לתוך מרקם היסטורי ייחודי של יישוב חקלאי, המנהל אורח חיים ייחודי מבחינה כלכלית וחברתית, על כל המשתמע מכך. מי שנקלט במושב אמור להשתלב במרקם הכפרי של המושב ובאורחות חייו, ונדרש לשם כך הפעלת מנגנון ועדת הקבלה באופן מושכל לצרכי אוכלוסיית המושב, השואפת לשמר את הייחוד שלה.

הכותב הוא יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים.