שביתת אין-ברירה

יממה וחצי למיצוי המו"מ בין האוצר להסתדרות עושה רושם שכל הצדדים זקוקים למשבר הזה

ייתכן כי שר האוצר, יובל שטייניץ, ויו''ר ההסתדרות, עופר עיני, כבר סיכמו את גובה תוספת השכר שעובדי המגזר הציבורי יקבלו בגין השנים 2009-2011. ואולם אף אחד מהמעורבים בסאגה לא מעוניין לספר לנו כי ה"דרמה" משרתת כאן את כל הצדדים.

אודי ניסן, הממונה על התקציבים באוצר, ואילן לוין, הממונה על השכר, שבים הערב להיפגש עם אנשי ההסתדרות. עם זאת, שטייניץ ועיני ימצו עד תום את רגעי התהילה, שיהיו מעטים ואף מזעריים בראייה היסטורית. עד סוף השבוע האחרון, סוגיית ההסכם הקיבוצי והשביתה במשק לא עניינו איש. הדולר, המשבר העולמי, האברכים, התקציב והנדל''ן דחקו החוצה את יו''ר ההסתדרות ואנשיו. אולי זה מה שאילץ את ההסתדרות לשגר הודעה "דרמטית" לעיתונות, שבה נאמר כי תיפתח שביתה כללית במשק ביום שלישי.

השכמה מוקדמת

אגב, האיומים התגמדו לעומת השבחים ששני השחקנים המרכזיים הרעיפו איש על רעהו. "ההסתדרות אחראית, ומגיע לה קרדיט על הצלחתו המרשימה של המשק בהתמודדות עם המשבר", אמר שטייניץ. "אני מבין את הדאגה של שר האוצר למשק - היא מוצדקת", השיב עיני. גם ביום שישי לא חלה התקדמות, וסביר כי מצב זה יישאר בעינו עד יום שלישי.

בינתיים מנצל האוצר את הבמה כדי לעשות למנכ''ל המשרד, חיים שני, "חימום" בנושאי מקרו. שני לא מופיע בתקשורת באופן תדיר, וזה ניכר. הוא גם לא איש מקרו, ועד כה עסק בעיקר בסוגיות כמו ענף ההיי-טק ופליטות גזי חממה. לפני שמתחילות להתפרסם הכתבות על "מנכ''ל אוצר שלא ממש קיים", כדאי להכניס את שני לפעילות מוגברת.

משרד האוצר מנסה לבצע מה שנראה כתרגיל מבריק, כאשר החליט לפרסם את דו''ח הוצאות השכר ערב תחילת מועד השביתה המשוער. אם האוצר רצה לדרוש תוספת שכר דיפרנציאלית, הדגשת פערי השכר בין הנתב מנמל חיפה לבין המורים יכול מתכונת יעילה.

אז מה יהיה שיעור התוספת שעליו יוסכם לבסוף? כמובן לא 3.5% לשנה כפי שעיני דורש - וגם לא 0.5% כפי שהאוצר מוכן. זה יהיה משהו באמצע, וראוי לזכור כי כל אחוז תוספת שווה לכ-900 מיליון שקל; סכום בהחלט לא מבוטל. מה שחשוב באמת הוא האם תהיה תוספת שכר דיפרנציאלית, ואם תוקם "קרן" של תוספות מיוחדות לעובדים מצטיינים. כאן ידם של הפסימיים על העליונה - ההסתדרות היא ארגון שמנהלים אותו הוועדים החזקים, בדרך כלל ועדי המונופולים הממשלתיים, והם אלו שמרוויחים הרבה, בניגוד לכל היגיון. עיני, חזק ככל שהוא, חלש מהם בהרבה.

אז מתי נדע אם תהיה שביתה? נראה שרק ב-5:59 בבוקר יום שלישי. עושה רושם שגם באוצר וגם בהסתדרות מתכוונים לנצל כל דקה העומדת בפניהם. ההצגה הזו טובה לכולם - ואין שום סיבה להפסיקה. בינתיים ההצגה לא גורמת נזק לאף אחד, כאשר "מו''מ אינטנסיבי ואמיתי עד השעות המאוחרות של הלילה" ו"מניעת שביתה ודאית" טובים לשני "המבוגרים האחראים של המשק".

האם תהיה שביתה? אולי של יום אחד, גג יומיים. כל הצדדים חייבים אותה. האוצר זקוק לה כדי להסביר את "הפשרה" שעשה, וגם שהוא יצא עם ידיים ריקות מבחינת רפורמה בשירות הציבורי. עיני לא יוכל לישון טוב בלעדיה. על אף שהוא ידוע כאיש שלא אוהב שביתות, יש מאחוריו אנשים שחושבים קצת אחרת, ואם לא ישבות, יבואו אליו בטענות קשות על כך שהוא מפקיר עובדים, ועם שביתה קטנה הוא היה יכול להשיג עוד כמה גרושים.