האמריקנים צרכו פחות מהתחזיות והכנסתם ירדה בספטמבר

נתונים מעורבים בארה"ב: מחד, הצריכה הפרטית עלתה ב-0.2%, מאידך, ההכנסה הפרטית מראה ירידה בלתי צפויה של 0.1% ■ כלכלן בכיר:"האבטלה ממשיכה להכביד על הכלכלה"

האמריקנים ממשיכים לצרוך אך פחות, רמת ההכנסה בארה"ב מאפשרת צריכה נמוכה יותר: מחלקת המסחר בארה"ב מפרסמת היום (ב') את נתוני המאקרו של הוצאה פרטית והכנסה פרטית לחודש ספטמבר המהווים אינדיקציה לרמת הצריכה האמריקנית ורמת החיסכון. על פי הנתונים, הוצאה פרטית בארה"ב עלתה ב-0.2% לעומת צפי לעלייה של 0.3%. מדובר בירידה בנתון הצריכה האמריקנית לעומת עלייה של 0.4% בחודש אוגוסט.

למרות העלייה המתונה יחסית, נתון הצריכה הפרטית עדיין מעודד: הכלכלה האמריקנית צמחה ב-2% ברבעון השלישי, כך על פי נתוני התמ"ג שפורסמו ביום שישי האחרון. הצריכה הפרטית טיפסה ב-2.6%, מדובר בנתון הצריכה הטוב ביותר בארבע השנים האחרונות שתומך במגמת ההתאוששות בכלכלה האמריקנית שהחלה ביוני 2009. הוצאות הצרכנים תרמו 1.8% לצמיחה שנרשמה ברבעון האחרון.

לעומת המגמה של עלייה ברמת הצריכה האמריקנית, נתון ההכנסה הפרטית מאכזב ומראה ירידה מפתיעה של 0.1% בחודש ספטמבר. זאת לעומת צפי לעלייה של 0.2%, מדובר בירידה הגדולה ביותר מאז יולי 2009.

הנתונים המפורסמים היום מצביעים על הנזק הנגרם לכלכלה האמריקנית כתוצאה מרמת האבטלה הגבוהה המתקרבת ל-10%. נתוני הצריכה שמפרסם היום משרד המסחר תומכים בכוונת הפד להזרים סכומי כסף גדולים כדי להמריץ את הכלכלה האמריקנית.

הנתונים שמפרסם משרד המסחר מצביעים בנוסף על האטה באינפלציה, מדד נגזרת רמת המחירים מרמת ההוצאה הפרטית וההכנסה הפרטית נותר ללא שינוי ועלה ב-1.2% בהשוואה לשנה שעברה.

"הצרכנים בארה"ב צורכים שוב, אך הם נצמדים לצרכים לחיוניים בלבד", אמר כלכלן BMO בטורונטו. עוד הוסיף כי ארה"ב עדיין ניצבת מול הבעיה הגדולה של אבטלה גבוהה שמכבידה על הכלכלה.