אין כסף לחדשנות: תקציב התמ"ת לעידוד יזמים אזל באפריל

15 מ' ש' שהוקצו לתוכנית "תנופה" נגמרו ובקשות חדשות יתקבלו בינואר 2011 ■ יזם: "את הכסף הגדול המדינה שופכת על חברות שמייצאות המשרות להודו" ■ התמ"ת: "צרה צרורה"

שרי ישראל אוהבים להתפאר בחדשנות ובידע המקומיים, אך בפועל כבר מחודש אפריל האחרון משרד התמ"ת, בראשות בנימין (פואד) בן אליעזר, לא מעביר תקציבים לפיתוח של יוזמות חדשות. יזמים חדשים המבקשים לפתח רעיונות בתחומי הטכנולוגיה ונזקקים למימון ראשוני של המדינה במסגרת התוכנית "תנופה" של משרד התמ"ת - ממורמרים.

כ-15 מיליון שקל הקצה משרד המדען הראשי של משרד התמ"ת לתוכנית, ובמסגרתה הועברו תמיכות בהיקפים של כמה מאות אלפי שקלים לכל יוזמה. אך לפני שבעה חודשים אזל הכסף.

"קל להתעמר בקטנים"

לדברי יזמים, למרות היקפה הזעום יחסית של התוכנית, היא עדיין הכלי העיקרי שיכול להמריץ אותם לקראת פיתוח רעיון או מוצר. "לרוב מדובר בתקציבים שלא עולים בהיקפם על כ-200 אלף שקל ליוזמה. עם זאת, לרוב מדובר בכסף שממילא אין ליזמים בשלב הזה של גיבוש הרעיון ובהחלט מדובר בסכום שיכול לסייע כדי לבדוק היתכנות של מוצר או להעמיד מדגים טכנולוגי של יוזמה. מדובר בהליך שמבחינת רבים הוא קריטי, אך כבר חודשים ארוכים שמשרד התמ"ת הוא כתובת לא רלוונטית עבורנו", סיפר ל"גלובס" יזם בתחום הטכנולוגיה.

בחודשים האחרונים, עת ביקשו יזמים להגיש הצעותיהם למען קבלת מימון מתאים, הם נדרשו לגבש את הצעותיהם עד ראשית חודש נובמבר. אלא שכשנובמבר המיוחל הגיע, בישר אתר האינטרנט של משרד התמ"ת כי בשל המחסור בכסף, המועד להגשת ההצעות נדחה לתחילת ינואר 2011. "זהו זלזול מוחלט. מישהו חשב שם על העמל הרב שהשקיעו יזמים בהכנת בקשות מסודרות, מה שעלה להם זמן וכסף שברוב המקרים אין?" רטן אחד היזמים.

"קל להתעמר באזרח הקטן וכך גם ביזם הקטן, וזאת עוד שהמדינה שופכת המון כסף למען מחקר ופיתוח של חברות מבוססות, שבסופו של דבר מייצאות את המשרות שלהן למקומות כמו הודו".

"הביקוש עולה על התקציב"

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "היקף הביקוש שעולה מהשטח לתמיכה במיזמים עולה באופן דרמטי על התקציב הקיים. היעדר תקציב מספיק מונע מלשכת המדען הראשי לעמוד בדרישות החוק, לתמוך במיזמים ראויים וכך, לא ניתן גם לכנס את ועדות התמיכה כי אין גיבוי תקציבי. משרד התמ"ת פנה כבר למשרד האוצר כדי לפתור את הבעיה".

גורם בכיר במשרד התמ"ת הוסיף והגדיר בפני "גלובס" את המצב "צרה צרורה". "אף שבשנים האחרונות גדל תקציב תנופה בכ-500%, הוא עדיין דל.

"יש כאן המון יזמים עם הרבה רעיונות נהדרים, ואנחנו מבינים אותם. אולי בשבועות הקרובים נקבל תוספת תקציבית שתאפשר לפעול, אם כי לא ברור בכמה כסף מדובר ובאילו היקפים".

55
 55