טורקיה מכחישה: "ישראל איום מרכזי" - פרובוקציה ישראלית

שר החוץ הטורקי מהמט דאוטולו כינה אמש את הדיווחים לפיהם המועצה לביטחון לאומי בטורקיה שינתה סעיף ב"חוקה הסודית" של המדינה כ"חסרי בסיס ושחר"

תגובה טורקית ראשונה לדיווחים, לפיהם החליטה המדינה להכליל את ישראל ברשימת המדינות המהוות "איום מרכזי": שר החוץ הטורקי, מהמט דאוטולו, כינה אמש (ג') את הדיווחים לפיהם המועצה לביטחון לאומי בטורקיה שינתה סעיף ב"חוקה הסודית" של המדינה כ"חסרי בסיס ושחר".

"הדיווחים הללו בכלי התקשורת בישראל הם דוגמה לספקולציות ולדיווחים פרובוקטיביים, המאפיינים את התקשורת בישראל לאחרונה", אמר דאוטולו במסיבת עיתונאים שקיים הערב בסין. עם זאת, סירב שר החוץ הטורקי להתייחס למהות השאלה אם ישראל בכלל מוזכרת במסמך, והצהיר כי תוכנו מסווג.

"איני מוכן לומר דבר על תוכנו של המסמך. איננו יכולים להחשיב את הדיווחים הללו בישראל, אם אין להם כל מקור", אמר דאוטולו. "אנקרה לא מתכוונת להתייחס רשמית לדיווחים בכלי התקשורת", הוסיף שר החוץ הטורקי.

לראשונה מאז 1949

שר החוץ הטורקי התייחס גם להצהרתו של שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, בפתח ישיבת הממשלה שלשום, שקרא להחרמתה של טורקיה כדי לשמור על כבודה הלאומי של ישראל. "איני חושב שזה הולם להתעמת עם ישראל בכלי התקשורת", אמר דאוטולו.

כלי התקשורת הטורקיים דיווחו בסוף השבוע כי המועצה לביטחון לאומי בטורקיה, בה חברים ראשי הצבא, נציגי ממשלה ובראשה עומד הנשיא עבדאללה גול, אישרה את הנוסח החדש של מה שמוגדר "החוקה הסודית", או "הספר האדום". מדובר במסמך החשוב ביותר בתחום האסטרטגי - העוסק הן בתחום מדיניות הפנים והן בתחום מדיניות החוץ.

בנוסח החדש מוגדרים מעשיה של ישראל במזרח התיכון כ"איום על טורקיה", והיא מואשמת בכך שהיא העומדת מאחורי חוסר היציבות באזור. "מעשים שישראל מבצעת עלולים להוביל מדינות אחרות באזור למרוץ חימוש", נכתב במסמך המתוקן. הסעיף עצמו הוכנס תחת הקטגוריה: "האיומים על טורקיה מבחוץ, ויחסי החוץ שלה".