זקן: נפגשתי עם המועמדים לראש רשות המסים כדי להוריד מהם לחץ

(עדכון) - כשהיא מתייפחת על כך שעליה להעיד נגד אחיה, יורם קארשי, הסבירה שולה זקן כי נפגשה עם המועמדים לראש הרשות כדי לתת להם "טפיחה על השכם" לפני פגישתם עם אולמרט

"נפגשתי עם 3 המועמדים לראש רשות המסים לפני שהם נפגשו עם (שר האוצר דאז) אולמרט, כי התרגשתי מהמינוי. אולמרט לא ידע מכך ולא הנחה אותי להיפגש איתם. עשיתי זאת בעצה אחת עם עובד יחזקאל. אולי לא הייתי צריכה להיות שם. הרגשתי שאני רוצה להכיר אותם, כי אולי אעבוד איתם, לא מעבר לזה" - כך העידה היום (ד'), שולה זקן, מי שהיתה מנהלת לשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בחקירתה הראשית כעדת תביעה במשפט בפרשת המינויים רשות המסים, המתנהל בבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה בפני השופט זכריה כספי.

לפי כתב האישום, זקן, המואשמת במירמה והפרת אמונים, התערבה במינויים ברשות המסים ועשתה שימוש פסול במעמדה בלשכת שר האוצר דאז אולמרט, כדי לסייע לאחיה, יורם קארשי, המואשם גם הוא בפרשה, בקידום מינויים ברשות.

החקירה היום עסקה בשאלת מעורבותה של זקן במינויו של ג'קי מצא, המואשם גם הוא בפרשה, למנהל רשות המסים, בזמן שאולמרט היה שר האוצר. החקירה התמקדה בפגישה שערכה זקן עם מצא ועם המועמדים הנוספים לתפקיד, שוקי ויטה ועוזר ברקוביץ' ז"ל, בנובמבר 2005, ללא ידיעתו של אולמרט וקודם שהוא נפגש עמם בעצמו.

"אם שואלים אותי באמת למה באתי לפגישה הזו, אז זה בגלל שכל-כך הרבה דיברו על המינוי. ראיתי בזה קטע של 'הורדת לחץ' מהמועמדים קודם לפגישה שלהם עם השר אולמרט", העידה זקן. "כשאני יכולה לתת טפיחה על השכם, חיבוק, אני עושה זאת באהבה גדולה ולא רואה בזה שום דבר שלילי. אולי מישהו יכול היה לפרש זאת כאילו עכשיו הם ייכנסו לאולמרט ויקבלו את מה שירצו".

"חלום שהתגשם"

זקן סיפרה כי כשאולמרט מונה לשר אוצר בממשלת שרון "התגשם אחד החלומות שלי, התרגשתי מכך ובהמשך התרגשתי מההתמודדות על תפקיד מנהל רשות המסים, כי לא זכיתי עד אז שהבוס שלי ימנה לתפקיד בסדר גודל כזה. ההתמודדות על התפקיד היתה 'שיחת היום'".

לדבריה, "לאחר שאיתן רוב סיים את תפקידו כמנהל רשות המסים, אני זוכרת שהמון אנשים צילצלו ללשכה של אולמרט להמליץ על מועמדים. זה היה משהו שדובר בו ממש כל היום. זה היה משהו אחר".

זקן אישרה בעדותה כי שיתפה את אחיה קארשי בכך שאולמרט עומד למנות מנהל חדש למנהל רשות המסים. לדבריה, הפגישה עם 3 המועמדים "הוגדרה כפגישת היכרות ומסירת קורות-חיים. היא נמשכה כחצי שעה. אני לא זוכרת שהשתמשתי בביטוי 'פגישת הכנה' לקראת פגישתם עם אולמרט. אני ועובד יחזקאל הצגנו את עצמנו בפני המועמדים, ואז כל אחד מהם סיפר איך הוא רואה את התפקיד ומה החזון שלו. אני לא זוכרת ששאלתי שאלות במהלכה".

התובעת, עו"ד מיכל עוזר-רוזן, עימתה את זקן עם גירסתו של מצא, לפיה היא שאלה אותו שאלות על נושאים שונים, למשל לגבי עמדתו בנושא מס הכנסה שלילי. זקן, שכבר עומתה במשטרה בשל הבדל גירסתה מזו של מצא, השיבה: "אני לא זוכרת ששאלתי. אין לי שום מושג בדברים האלה. הייתי מוכנה לקבל כתב אישום על העניין הזה. אין לי מושג בנוגע למס הכנסה שלילי".

בשלב זה הקשה השופט כספי על זקן: "אז מדוע השתתפת בפגישה אם את לא יודעת דבר על העניינים המקצועיים. במה יכולת לעזור לשר?" זקן הסבירה: "בהגדרת התפקיד שלי הייתי יועצת בכירה לשר האוצר. ליוויתי את אולמרט יותר מ-30 שנה... היה טבעי שאשתתף בפגישה. עשיתי דברים כאלה ולצדם גם עשיתי קפה, והכול באהבה גדולה".

דבריה, "לא סיפרתי לאולמרט על הפגישה, אבל אני חושבת שאחריה אמרנו שהמועמדים עשו רושם טוב. אף פעם לא עשיתי דברים מאחורי גבו של אולמרט, ותמיד נלחמתי בשבילו 'כמו לביאה'. עברתי מאז דברים קשים מאוד, חיי נהרסו, אני לא זוכרת כל דבר, אבל באתי לכאן להגיד את האמת".

"הפגנת כוח"

התובעת שאלה את זקן למה במשטרה היא אמרה שהפגישה עם 3 המועמדים היתה "הפגנת כוח", 'שוויצריות' והפגנת נוכחות מצדה? "זה לא מתיישב עם הטענה שלך היום לגבי הפגנת אכפתיות כלפי המועמדים, ליטוף ו'הורדת לחץ'. במובנים רבים זהו ההפך הגמור", הקשתה התובעת.

"לא התכוונתי להפגנת כוח כפי שהיא משתמעת", השיבה זקן. "אנחנו לא התעסקנו ב'הורדת ידיים'. אני מבינה שהיום קשה לקבל את זה, והייתי צריכה להיזהר בדבריי. הדברים נאמרו באופן לא נכון, ויש להם משמעות לא טובה, אבל לא עשיתי שום דבר שיכול להתפרש מהמלים שלי, שלא היו נכונות".

"מחיר יקר"

במהלך עדותה סיפרה זקן כי היא סייעה לאחיה, יורם קארשי, ליצור קשרים עסקיים עם אנשי עסקים בכירים, דוגמת אלפרד אקירוב, לב לבייב ומוטי זיסר. "אני מודה שחיברתי את יורם עם אנשים. יצרתי איתם קשרים שמעבר ליחסי עבודה", אמרה.

כשגרונה חנוק דיברה זקן גם על תחושותיה הקשות בעקבות העובדה שזומנה להעיד כעדת תביעה במשפט שבו עומד לדין אחיה. ""זהו צער גדול מאוד מאוד בעבורי", התייפחה זקן מעל דוכן העדים. "היו ביני לבין יורם יחסים קרובים. בחיים שלי לא עשיתי שום דבר על מנת לקבל משהו חזרה. אני אוהבת אותו, ולכן אתן לו את כל מה שירצה. היום כשאני צריכה להגיע לכאן, לבי נשבר כי שילמתי מחיר יקר בעקבות הפרשה הזו. לא חשבתי לרגע שמה שאני אומרת בתמימות ישמש נגדי. זה גם שובר את לבי לראות כאן את ג'קי מצא".

במסגרת כתב האישום מואשמים בכירי הרשות, ובראשם מצא, בשוחד והפרת אמונים, בכך שנכנעו לתכתיביהם של קובי בן-גור ויורם קארשי, שניסו להשפיע על מינויים פנימיים בתוך הרשות. בן-גור וקארשי מואשמים כי הפעילו קשריהם לטובת בחירתו של מצא למנהל רשות המסים. בתמורה, נטען, לאחר מינוי מצא הם השפיעו עליו בנושא מינויים ברשות וסייעו לקדם גורמים ברשות. זקן עצמה עומדת לדין בכתב אישום נפרד בפרשה בגלל היותה עדת תביעה במשפט המרכזי.